KPN Teletolk blijft doven en slechthorenden verbinden
Doven en slechthorenden kunnen al tien jaar met KPN Teletolk bellen in gebarentaal. Voor het maken van een afspraak met de huisarts, om een pizza te bestellen of informeren waar een bestelling blijft. Maandelijks worden ruim 2500 telefoongesprekken gevoerd.
Ook de komende vijf jaar kunnen doven, slechthorenden en mensen met een taal- of spraakbeperking dat allemaal zelf blijven regelen. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft KPN, Berengroep en nWise opnieuw aangewezen om deze belangrijke dienst de komende vijf jaar (tot oktober 2028) samen te blijven verzorgen.
KPN Teletolk is een tekst- en beeldbemiddelingsdienst voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakbeperking. Hiermee kunnen zij telefoneren met (horende) personen of organisaties. Gebruikers kunnen communiceren in tekst, spraak of Nederlandse Gebarentaal. De tolk vertaalt alles wat er wordt gezegd of gebaard.
'Al vier decennia maakt KPN zich hard voor meer inclusiviteit dankzij connectiviteit voor doelgroepen voor wie dit minder vanzelfsprekend is', vertelt Marieke Snoep, lid van de Raad van Bestuur KPN en verantwoordelijk voor de consumentenmarkt. 'Sinds 1983 is het bijvoorbeeld mogelijk dat doven en slechthorenden kunnen bellen door middel van tekstbemiddeling en sinds 2013 doen we dat onder de vlag van KPN Teletolk, waarbij tolken telefoongesprekken in tekst én beeld vertalen. Wij zijn blij dat we deze relevante dienst de komende jaren kunnen blijven uitvoeren en nog toegankelijker maken. Ook hiermee zetten we alles op alles om doven en slechthorenden te verbinden met de samenleving.'