Billink wil achteraf betalen-transacties eerlijker maken
Billink, de Nederlandse achteraf-betaaloplossing heeft een bedrag van 29,5 miljoen euro opgehaald. Met dit kapitaal richt Billink nu de pijlen op de grootste webshops, waar het de slagkracht kan bieden die nodig is om achteraf betalen mogelijk te maken.
De betaaldienst heeft de ambitie om online aankopen eerlijker te maken, voor zowel consumenten als webshops, door de zekerheid te bieden die zij ook hebben bij offline transacties. Billink is een gevestigde betaaloplossing in de Nederlandse markt, die werkt op basis van achteraf betalen waarbij pas wordt betaald na ontvangst van de aankoop. Sinds de eerste BNPL-transactie (Buy Now Pay Later) in 2012 telt Billink nu ruim 3.000 aangesloten webwinkels en drie miljoen gebruikers. Nu wil de Nederlandse betaaldienst de strijd aangaan met het Zweedse Klarna en het Duitse Riverty, voorheen AfterPay.
'We onderscheiden ons doordat we een ‘local hero’ zijn', vertelt Frank Waagmeester, CEO van Billink (rechts op foto). 'We zijn al ruim een decennium actief in de betaalmarkt in de Benelux en begrijpen de uitdagingen van onze webshophouders. Dat zien we terug in onder andere een hoge klantretentie en -tevredenheidsscore en een Trustpilot score van 4,7, de hoogste in de markt. Met dit mooie fundament zijn we klaar om de volgende stap te zetten.'
Met het bedrag kan Billink de top-50 webshops gaan bedienen en wordt werkkapitaal vrijgespeeld om een uitbreiding naar de Duitse markt te versnellen. Daarbij heeft Billink de ambitie om de betrouwbaarste online betaalmethode te worden door in te zetten op innovatie en klantgerichtheid.
'Offline is een consument gewend om pas na het ontvangen van een dienst of product te betalen. Online betaal je van tevoren, waarbij je er maar vanuit moet gaan dat alles goed gaat en je aankoop naar wens is', zo legt Waagmeester uit. 'We werken nu aan de Billink Check-out 2.0, die de klantervaring nóg persoonlijker maakt en webshophouders helpt om de conversie verder te optimaliseren.'