Actie FNV valt niet in goede aarde bij WFC en KSF
De FNV doet een oproep aan Nederlanders om in de week van 8 t/m 12 april een minuutje extra te besteden aan de callcentermedewerker. Zowel de WFC als KSF herkennen zich niet in het door de FNV geschetste beeld.
Tijdens deze week wil de bond dat bellend Nederland extra tijd gaat besteden aan hun gesprek met de callcentermedewerker. Bellers moeten aan het eind van het gesprek een minuut langer aan de lijn blijven van de bond om de callcentermedewerker te helpen.
Er is volgens de FNV geen sector in Nederland waar de scheefgroei zo overduidelijk zichtbaar en tastbaar is als in de callcenters. Waar duizenden mensen tegen bodemprijzen worden ingezet om jaarlijks miljoenen telefoontjes van klanten te beantwoorden, verdwijnt de miljardenwinst die deze lucratieve business oplevert naar de top en aandeelhouders die veelal in het buitenland zitten. Volgens de bond zijn de arbeidsvoorwaarden zo ongeveer de slechtste van Nederland, zo slecht zelfs dat de gemiddelde arbeidsduur van een medewerker 9 maanden is.
De Klantenservice Federatie herkent zich niet in het door de FNV geschetste beeld van de klantcontactsector zoals deze in de aankondiging van de FNV-actie is beschreven', reageert directeur Roel Masselink. 'KSF staat voor goed werkgeverschap en juicht vanzelfsprekend aandacht daarvoor toe. Echter de voorgenomen actie van FNV en de bewoordingen die de vakbond kiest, dragen wat KSF betreft niet bij aan het constructieve gesprek hierover en doen afbreuk aan het imago van de klantcontactsector en het vak van klantcontactmedewerker.'
Ook Norbert van Liemt namens de Werkgeversvereniging Facilitaire Contactcenters (WFC) reageert: 'Ik ben uiterst ongelukkig met de woorden van de FNV. Naast dat deze uiting feitelijke onjuistheden bevat, vind ik het weinig constructief. Het lijkt hierdoor eerder een vorm van opruiing te zijn, en dat lijkt me met alle positieve ontwikkelingen in de sector allesbehalve nodig. Ondanks deze positieve ontwikkelingen, vergeet de FNV namelijk dat hun woorden het imago van de sector schaden, wat ook de werknemers treft. Op deze manier draagt de vakbond bij aan een negatief beeld van de sector en dat is bijzonder betreurenswaardig.'
De KSF vindt dat aandacht voor de klantcontactmedewerker en het belangrijke werk dat zij doen gekoppeld moet worden aan pragmatische oplossingen die toekomstbestendig zijn. Masselink: 'Daarom roepen wij de betrokken partijen op om samen te werken aan een langdurige CAO – bij voorkeur 3-5 jaar – welke rust en richting geeft. De hele klantcontactketen draagt verantwoordelijkheid voor een duurzame, toekomstbestendige ontwikkeling van de arbeidsvoorwaarden en het behoud van werkgelegenheid voor klantcontactmedewerkers in Nederland.'
Overkoepelend maakt KSF zich hard voor een code voor verantwoord marktgedrag en nodigt alle betrokken partijen – vakbonden, facilitaire én inhouse-klantcontactorganisaties – uit om hierover met de KSF in gesprek te gaan.