Mini contactcenter brengt generaties samen
Voor een initiatief in Schotland om jongeren van advies en begeleiding te voorzien, is een telefoonlijn in het leven geroepen die volledig wordt bemand door ouderen.
Het mini contactcenter dat sinds 27 maart is geopend biedt jongvolwassenen de unieke kans om levenslessen en wijsheden van oudere generaties te ontvangen. Deze service is opgezet door maaltijdbezorger Parsley Box en stelt jongeren in staat om te bellen voor uiteenlopend advies. Of het nu gaat om het omgaan met dilemma's, gevoelens van eenzaamheid of het zoeken naar relatieadvies van een onpartijdige derde: een telefoontje kan het perspectief bieden dat de beller nodig heeft.
De vrijwillige medewerkers van het contactcenter draaien diensten van zes uur en worden beloond met onbeperkt thee, koffie, koekjes en kant-en-klaarmaaltijden. De klanten van Parsley Box hebben een gemiddelde klantleeftijd van 76 jaar en wil met dit initiatief beter inspelen op de behoeften van hun klanten.
'Vaak wordt gedacht dat oudere volwassenen vooral zelf op zoek zijn naar iemand om mee te praten', vertelt Ian Morrison van Parsley Box. 'Wij geloven echter dat zij juist ontzettend veel kennis en ervaring kunnen bieden aan jongere generaties.' De nieuwe contactlijn wil een brug slaan tussen generaties, waarbij zowel jong als oud waardevolle inzichten kunnen delen en ontvangen.