Aantal contactcenters in tien jaar vervijfvoudigd
Aan het begin van 2024 telde Nederland ruim 1,56 miljoen mkb-bedrijven. Dat is bijna 69 procent meer dan tien jaar geleden, toen er bijna 927 duizend mkb-bedrijven waren. In dezelfde periode is het aantal contactcenters vervijfvoudigd tot 1120.
Dat blijkt uit recent verschenen cijfers van het Centraal Buro Statistiek (CBS). Het grootste deel van het mkb bestaat trouwens uit zzp’ers, ruim 1,25 miljoen. Dat aantal is bijna verdubbeld ten opzichte van 2014. Het aantal microbedrijven (2 tot 10 werkzame personen) is in die periode met ruim 13 procent gegroeid naar iets meer dan 258 duizend bedrijven. De kleinste groep van het mkb, het klein- en middenbedrijf (10 tot 250 werkzame personen), telde aan het begin van 2024 bijna 55 duizend bedrijven, ruim 15 procent meer dan tien jaar eerder.
De bedrijfstak/branche contactcenters (door CBS aangeduid als callcenters) vertoont een vergelijkbaar beeld. Van de 1120 contactcenters bestaan er 1005 uit één of twee personen en zijn er slechts 15 contactcenters met 100 of meer werkzame personen. De rechtsvorm van deze bedrijven bestaat uit 940 natuurlijke personen (eenmanszaak of vennootschap onder firma) en 180 rechtspersonen (besloten vennootschap).
Het aantal mkb-bedrijven in de callcenterbranche in 2014 bedroeg in totaal 220, waarvan er 135 uit één of twee werkzame personen bestond. In 2014 waren er eveneens 15 contactcenters met 100 of meer werkzame personen.