Dit zijn de populairste relatiegeschenken van bedrijven aan hun klanten
Al eeuwenlang geven we elkaar relatiegeschenken om bij een ander in de gunst te komen. Het beïnvloeden van iemands gedachten is de voornaamste reden voor het schenken van kleine presentjes. Veel ondernemers hebben in de loop der tijd ontdekt dat ze met leuke hebbedingetjes hun potentiële klanten gunstig kunnen stemmen. Maar wat zijn momenteel de meest populaire relatiegeschenken?
Blijvende klassiekers
Opvallen is tegenwoordig een hele kunst. Als een bedrijf met veel succes een bepaald relatiegeschenk uitdeelt, wil dat nog niet zeggen dat dit voor jou ook gaat werken. Je zult misschien iets heel anders moeten bedenken om jezelf te onderscheiden. Het is niet eenvoudig om originele relatiegeschenken te bedenken, maar gelukkig zijn er de blijvende klassiekers die eigenlijk nooit hun populariteit verliezen. Denk maar eens aan de balpennen (of Parkers), de notitieblokjes en de sleutelhangers. Dit zijn producten die vrijwel iedereen gebruikt, dus iedereen vindt het ook leuk om zoiets te krijgen. Je weet bijna zeker dat jouw cadeautje in de smaak zal vallen en daadwerkelijk gebruikt zal worden.
Nieuwe succesnummers
De laatste jaren zien we steeds meer andere artikelen opduiken als relatiegeschenk. De waterfles is daar een mooi voorbeeld van. Inhakend op de trend om het drinken van kraanwater te promoten en het aantal wegwerpverpakkingen te reduceren, is de waterfles een verantwoorde keuze op het gebied van relatiegeschenken. Ook de koffiemok is een goed voorbeeld van relatiegeschenken met logo die in het kader van duurzaamheid aan terrein hebben gewonnen. En wat te denken van de USB-stick met bedrukking? Inmiddels al aardig ingeburgerd natuurlijk, maar wel echt een relatiegeschenk van deze eeuw. Zo komen er nog regelmatig nieuwe relatiegeschenken bij.
Verschillende prijsklassen
Er is een duidelijk verschil tussen promotionele artikelen die bedrijven weggeven aan de massa en artikelen die men inkoopt om cadeau te doen aan bestaande relaties. In het eerste geval zijn het vaak de goedkopere artikelen, die in grote oplagen geproduceerd en weggegeven worden. De pennen en sleutelhangers vallen in deze categorie, evenals de zonnebrillen, parkeerkaarten, enzovoort. Is iemand al klant en wil je als bedrijf je dank daarvoor uitspreken? Dan kiest men vaak voor een iets waardevoller cadeau. Dat kan een powerbank zijn of een champagnekoeler, maar ook een rugzak of de eerder genoemde waterfles. Het is vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur, dat uiteindelijk d doorslag geeft bij het maken van de keuze voor een relatiegeschenk.
Dit artikel verschijnt op initiatief van Lequal
Tekst: Lequal | Afbeelding: 123RF