Nep klantenservicemedewerkers KLM troggelen passagiers geld af via X
Oplichters doen zich op socialmediaplatform X voor als klantenservicemedewerkers van KLM. Ze proberen creditcardgegevens te bemachtigen van klanten die via het platform met de luchtvaartmaatschappij in contact willen komen. Maar KLM heeft X geschrapt als contactkanaal.
Sinds Elon Musk aan het roer staat bij X, zijn veel bedrijven gestopt met de klantenservice op het platform. Zo ook KLM. Omdat klanten daar vaak nog niet van op de hoogte zijn, maken oplichters daar dankbaar gebruik van. Hoe? NH Nieuws nam de proef op de som.
Zodra je @KLM een bericht hebt gestuurd, duurt het niet lang voordat je een reactie krijgt. De oplichters achter de nep-accounts excuseren zich voor het ongemak en willen het in de DM (direct messages) graag voor je oplossen. Daar wordt naar je telefoonnummer gevraagd, waarna het gesprek verplaatst naar WhatsApp of via de telefoon. Om het probleem op te kunnen lossen zijn persoonsgegevens nodig, waaronder creditcardgegevens. Het probleem is bij KLM bekend.
'We proberen nepaccounts zoveel mogelijk proactief op te sporen en te rapporteren', vertelt Anoesjka Aspeslagh, woordvoerder van KLM. 'Dat is een dagelijkse routine. Je kunt daarnaast zien of een account echt is aan het gouden vinkje op X en aan het groene vinkje op Whatsapp.'
Volgens het CBS heeft in 2023 ongeveer twee op de drie Nederlanders van 15 jaar of ouder (65 procent) minstens één keer in de afgelopen 12 maanden een telefoontje, e-mail- of ander bericht ontvangen dat (waarschijnlijk) afkomstig was van een oplichter. Van hen geeft 2 procent aan hier wel eens in te zijn getrapt. Van deze groep is bijna de helft uiteindelijk daadwerkelijk opgelicht.