Bunq komt slachtoffers helpdeskfraude tegemoet
Klanten van Bunq die tussen januari 2023 en nu slachtoffer zijn geworden van phishing en helpdeskfraude worden door Bunq gecompenseerd. De bank heeft een voorstel daartoe voorgelegd aan de gedupeerden. Volgens de bank krijgen gedupeerde klanten gemiddeld 85% van hun verloren geld terug.
'Of alle gedupeerden, vooral die met heel hoge schadebedragen, tevreden zijn, is een vraag aan hen. Maar wij zijn in ieder geval blij dat Bunq inziet dat gedupeerden te goeder trouw handelden en Bunq nu met een, naar het zich laat aanzien ruimhartige, compensatie komt', zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. Bunq geeft ook aan voor nieuwe fraudegevallen een ‘100%-tenzij’ beleid te voeren.
Klanten die door phishing of helpdeskfraude (of spoofing) geld kwijtraken, krijgen hun geld terug, tenzij ze bijzonder onvoorzichtig zijn geweest. Bijvoorbeeld als consumenten duidelijke waarschuwingen van de bank hebben genegeerd. In zo’n geval verlaagt de bank de vergoeding. Molenaar: ‘We hebben daar, tot op zekere hoogte, begrip voor. Consumenten hebben zelf ook een verantwoordelijkheid. Maar criminelen gaan heel professioneel en steeds slimmer te werk. Oplichting is vaak écht niet duidelijk. Beveiligingsmaatregelen van de bank om consumenten te beschermen, zijn dan ook hard nodig. Voorkomen is beter dan genezen.’
Sinds de explosie aan spoofinggevallen eind 2019 pleit de Consumentenbond voor betere wettelijke bescherming van consumenten die slachtoffer worden van niet-bancaire fraude. Deze oproep is gehoord in Brussel. De Europese Commissie werkt aan een nieuwe wet voor betaaldiensten. Daarin staat dat banken (en andere betaalrekeningaanbieders) verplicht zijn slachtoffers van niet-bancaire fraude te compenseren. De nieuwe wet zal naar verwachting in 2026 ingaan.