Vertrouwen en klantenservice belangrijk voor Nederlandse consumenten

Vertrouwen en klantenservice belangrijk voor Nederlandse consumenten
  • 12 juni 2024
  • Kel Koenen

Uit recent onderzoek onder 10.000 consumenten blijkt dat merkvertrouwen (44%) de belangrijkste reden is voor Nederlandse shoppers om bij een bepaald merk te kopen. Andere factoren die een rol spelen zijn gratis bezorging (36%), snelle verzending (30%) en goede klantenservice (29%).

Het onderzoek toont aan dat de waardering voor klantenservice varieert per leeftijdsgroep. Voor 65-plussers zijn vertrouwen (57%) en een uitstekende klantenservice (42%) cruciaal, terwijl jongere consumenten tussen 18 en 24 jaar vooral letten op kortingen (37%), vertrouwen (35%) en snelle verzending (34%).

De resultaten wijzen erop dat een uitstekende klantenservice essentieel is voor het opbouwen van vertrouwen en het bevorderen van klantloyaliteit, vooral bij oudere generaties. Bedrijven worden aangemoedigd om te investeren in hoogwaardige klantenservice om hun klanten beter te bedienen en aan zich te binden. Dit is een belangrijke strategie om het verloren vertrouwen, dat door de toename van desinformatie bij bijna een derde (32%) van de shoppers is aangetast, te herstellen.

Verder blijkt uit het onderzoek dat Nederlandse consumenten zich vaak afmelden voor merk-e-mails vanwege repetitieve of fantasieloze inhoud (45%) en te veel op verkoop gerichte e-mails (36%). 21% van de Nederlandse shoppers prijst merken die humor gebruiken in communicatie, een hoger percentage dan in andere landen.

Jim Rudall, Head of EMEA bij Intuit Mailchimp, benadrukt het belang van kwaliteitsservice en transparante communicatie voor merken. 'Dit zijn veeleisende tijden voor merken: een overvloed aan concurrentie en ruis, naast economische en sociale factoren zoals inflatie en verwachtingen van klanten als het gaat om ethiek en waarden.'

Hoewel vertrouwen de belangrijkste aankoopfactor blijft, kunnen merken door een focus op uitstekende klantenservice en transparantie, gecombineerd met slimme kortingsstrategieën, de klantloyaliteit vergroten en zinvolle relaties opbouwen met consumenten.

comments powered by Disqus