Actuele en accurate antwoorden voor klantenservice-chatbot

Actuele en accurate antwoorden voor klantenservice-chatbot
  • 31 juli 2024
  • Kel Koenen

AI-klantenservice-chatbotaanbieder Watermelon lanceert vandaag een nieuwe functie in haar klantenservicesysteem: AI Search. De nieuwe functie is vergelijkbaar met de Search GPT-functie van OpenAI die afgelopen week is gelanceerd en stelt AI-chatbots in staat om tijdens een gesprek realtime zoekopdrachten uit te voeren.

Met de nieuwe functie hebben klantenservicegebruikers altijd toegang tot actuele en relevante informatie op het web via een chatbot. AI Search maakt het mogelijk voor klantenservice-chatbots om tijdens een chatgesprek met een klant zoekopdrachten uit te voeren. Hierdoor kan de chatbot direct antwoord geven op vragen met informatie die op dat moment op het internet beschikbaar is.

'Chatbots met toegang tot het gehele web kunnen nauwkeurig antwoorden op alle gestelde vragen. Zo kun je een chatbot ook bijvoorbeeld updates vragen over de actuele informatie rond de Olympische Spelen: welk land heeft op dit moment de meeste gouden medailles? Bovendien begrijpt de chatbot contextuele tijdsinformatie, zoals bij vragen over een bestelling van bijvoorbeeld gisteren', zegt Alexander Wijninga, mede-oprichter van Watermelon.

Het enige verschil tussen Search GPT en AI Search is dat AI Search van Watermelon ook als optie heeft specifieke websites te doorzoeken. Search GPT doorzoekt standaard het hele internet. 'Deze optie biedt bedrijven de flexibiliteit om hun zoekopdrachten te beperken tot hun eigen domein. Hierdoor ontvangt de klantenservice-chatbot alleen de relevante informatie en is dit voor klanten altijd nauwkeurig en up-to-date', legt Wijninga uit. 'Ook kun je meerdere sites of het gehele internet doorzoeken, net zoals bij Search GPT.'

De introductie van AI-gestuurde zoekfunctionaliteiten zoals Search GPT en AI Search kan een grote impact hebben op de zoekmachine-industrie. Deze geavanceerde zoekmethoden, geïntegreerd in AI-chatbots, kunnen het traditionele gebruik van zoekmachines zoals Google verminderen of zelfs overbodig maken', stelt Wijninga. 'Door realtime en contextspecifieke zoekopdrachten uit te voeren, bieden deze AI-oplossingen directe en relevante antwoorden.'

Wel heeft Watermelon onderzoek gedaan naar het gebruik van Google’s Gemini voor de zoekoptie, maar dit bleek niet geschikt te zijn. 'Hoewel Gemini interessant is voor één bedrijf, is het niet toepasbaar voor een leverancier van duizenden chatbots. De technologie van Google loopt ver achter en met Search GPT loopt OpenAI wederom ver voorop.'

comments powered by Disqus