Canadese vakbond in de bres voor medewerkers contactcenter
De Canadese vakbond United Steelworkers Union (USW) heeft een landelijke campagne gelanceerd die oproept om de contactcenterwerknemers te steunen die hun banen bij telecombedrijf Telus dreigen te verliezen.
Volgens de campagne is het de hoogste tijd om op te komen voor de Canadese contactcenterwerknemers. 'Vorige week kondigde Telus aan kantoren in Ontario te sluiten en eiste van deze werknemers dat zij drie keer per week naar een kantoor in Montreal (afstand ruim 500 kilometer, red.) komen, anders moeten ze ontslag nemen en een ontslagvergoeding accepteren', zegt Michael Phillips, voorzitter van USW Local 1944. 'Dat dwingt werknemers tot een onmogelijke keuze tussen hun gemeenschap, vrienden, familie en hun baan.'
Naast de sluiting van kantoren in Ontario, is aan ongeveer duizend contactcenterwerknemers in het hele land, die vanuit huis werkten, verteld dat ze nu drie keer per week naar een kantoor moeten komen.
'Telus kan gemakkelijk kantoorruimte bieden voor hun werknemers in Ontario, maar ze willen het gewoon niet. Deze contactcenterbanen kunnen overal worden uitgevoerd – en dat is al jaren zo', stelt Phillips. USW betwijfelt de werkelijke motivatie achter deze acties en eist dat de Canadese regering de rechten werknemers verdedigt door recente acties van Telus nader te onderzoeken. 'De Canadese regering blijft immers miljoenen dollars aan contracten toekennen aan Telus, terwijl duizenden banen het land verlaten.'
Telus Digital Experience (voorheen Telus International) heeft bijna 80.000 werknemers in 32 landen.
Bron: Contactcenterworld.com