Grote regionale verschillen in vraag klantcontactmedewerkers
In het eerste kwartaal van 2024 stonden er ruim 6200 vacatures open voor klantcontactmedewerkers. Dat is 7% minder dan in dezelfde periode vorig jaar en toch houdt de krapte op de arbeidsmarkt aan. Het blijkt voor werkgevers lastig om personeel te vinden.
In het eerste kwartaal van 2024 was er een sterke regionale variatie in het aantal openstaande vacatures voor klantcontactmedewerkers. Zo blijkt uit een publicatie van Lisan van den Beukel, Arbeidsmarktadviseur UWV in samenwerking met de expertgroep HR van de Klantenservice Federatie (KSF).
In de provincies Zuid- en Noord-Holland stonden gemiddeld circa 1200 vacatures open, gevolgd door Noord-Brabant met ongeveer 1000 vacatures en Utrecht met circa 750 vacatures. Dit staat in scherp contrast met de noordelijke provincies Groningen, Friesland, Drenthe en de zuidelijke provincie Zeeland, waar gemiddeld minder dan 150 vacatures openstonden. Opvallend is dat alleen in Friesland vraag en aanbod van klantcontactmedewerkers redelijk in evenwicht leken te zijn.
Ondanks de lage vacatureaantallen in deze regio's, blijkt het voor werkgevers ook hier niet eenvoudig om de openstaande posities te vervullen. Dit weerspiegelt een bredere trend in de arbeidsmarkt, waar personeelstekorten een steeds grotere uitdaging vormen.
Het aantal werkzoekenden met een WW-uitkering dat op zoek is naar een baan als klantcontactmedewerker schommelde de afgelopen jaren tussen de 2300 en 2600 personen. In juni 2024 was dit aantal gestegen naar 2740, een toename van 9% ten opzichte van een jaar eerder. Ongeveer 36% van deze werkzoekenden heeft recent ervaring in een klantcontactberoep, terwijl de rest afkomstig is uit andere sectoren zoals administratie, commercie en dienstverlening. Het beroep van klantcontactmedewerker wordt gezien als een geschikt overstapberoep voor mensen met diverse werkervaringen.
De aanhoudende personeelstekorten vragen om creatieve oplossingen. Werkgevers worden aangemoedigd om nieuw talent te werven door te selecteren op vaardigheden, het werk anders te organiseren, bijvoorbeeld door technologie in te zetten of door te kiezen voor hybride werken. Ook offshoring, het openen van vestigingen buiten Europa, kan een mogelijkheid zijn. Daarnaast is het behoud van personeel van cruciaal belang. Tevreden en betrokken medewerkers blijven doorgaans langer in dienst en goede arbeidsvoorwaarden en een gedegen inwerktraject kunnen hierbij een verschil maken.