Gebruik stemtechnologie neemt sterk toe onder consumenten
Nieuw onderzoek van Telus Digital laat zien dat stemtechnologie massaal wordt omarmd door consumenten, zowel thuis als op de werkvloer. Maar liefst 81% van de Amerikanen gebruikt stemtechnologie wekelijks en 68% geeft aan dat hun gebruik het afgelopen jaar is toegenomen. Het onderzoek laat verder zien dat 58% eerder een merk proberen als stemtechnologie deel uitmaakt van de klantenservice.
Van spraakassistenten op smartphones tot slimme luidsprekers die vragen beantwoorden of het weerbericht geven, stemtechnologie is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Het onderzoek benadrukt dat AI-gedreven stemtechnologie een omslagpunt heeft bereikt.
Hoewel 36% van de consumenten al twee tot vijf jaar geleden begon met het gebruik van stemtechnologie, probeert een groeiend aantal consumenten – 25% – deze technologie voor het eerst uit in de afgelopen maanden. Dit onderstreept de toenemende rol van stemtechnologie in de gehele klantreis, van de eerste interactie met een merk tot het vergroten van klanttevredenheid (CSAT) op de lange termijn.
De vooruitgang in Generatieve AI (GenAI) heeft stemtechnologie verder verbeterd, waardoor interacties met virtuele agenten vloeiender verlopen en merken een concurrentievoordeel behalen. Uit het onderzoek blijkt dat 58% van de respondenten eerder een merk zou proberen als stemtechnologie deel uitmaakt van de klantenservice. Bovendien geeft 69% van de consumenten aan dat hun eerste ervaring met stemtechnologie positief was, terwijl slechts 6% een negatieve ervaring had.
Volgens Tobias Dengel, President van Telus Digital Solutions, zullen de meeste consumentenapps en websites in het komende jaar moeten worden aangepast aan AI-gestuurde spraak- en multimodale interfaces om deze technologische vooruitgang optimaal te benutten.