Zakelijke leiders worstelen met datagebruik
Vier op de vijf Nederlandse zakelijke leiders vertrouwen blind op data, maar paradoxaal genoeg vreest 62% hierdoor belangrijke kansen te missen. Dit blijkt uit onderzoek van TheyDo. Het onderzoek signaleert een opkomst van ‘dashboard-directeuren’ die worstelen met een overvloed aan data en statische inzichten.
Meer dan de helft van de ondervraagde Nederlandse beslissers voelt zich overweldigd door de hoeveelheid data en dashboards die dagelijks op hen afkomen. Hoewel 83% toegeeft vaak op dashboards te vertrouwen zonder data kritisch te beoordelen, geeft slechts 42% aan dat alle beschikbare bedrijfsdata daadwerkelijk wordt benut in besluitvorming. Een gebrek aan tijd is hierbij een cruciale belemmering: 31% zegt niet voldoende tijd te hebben om de data goed te analyseren.
De angst om kansen te missen – ook wel ‘Fear of Missed Opportunities’ (FOMOpp) genoemd – leeft sterk. Ondanks hun vertrouwen in dashboards vreest 62% dat zij te veel op deze statische inzichten leunen, waardoor ze belangrijke strategische mogelijkheden over het hoofd zien.
Hoewel AI bedrijven belooft te transformeren door diepere analyses en betere voorspellingen, voedt de technologie ook nieuwe zorgen. In Nederland heeft 27% van de zakelijke leiders AI al geïntegreerd in hun processen, maar zij vrezen dat dit juist zal leiden tot een nog grotere datastroom en daardoor meer twijfel over de juistheid van inzichten.
Daarnaast voelt 44% van de leiders dat ze niet optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden van AI. Beveiligingszorgen (48%), integratieproblemen (32%) en beperkte beschikbaarheid van geschikte data (28%) vormen hierbij de grootste obstakels.
Een ander probleem is gebrekkige samenwerking tussen afdelingen: twee op de vijf Nederlandse beslissers betrekken zelden andere afdelingen bij data-analyse. Dit leidt tot gefragmenteerde inzichten en inconsistente besluitvorming.
Volgens TheyDo-CEO Jochem van der Veer is een verschuiving naar een geïntegreerde data-aanpak cruciaal: ‘Na jaren van focus op datagedreven werken, zien we nu dat leiders juist te afhankelijk zijn geworden van dashboards. Statische, gefragmenteerde inzichten zorgen ervoor dat belangrijke beslissingen op verkeerde aannames worden gebaseerd.’
Van der Veer benadrukt dat strategisch journey management, waarin inzichten uit verschillende afdelingen worden gebundeld en real-time beschikbaar zijn, de oplossing biedt: ‘AI kan helpen, maar alleen wanneer data effectief wordt gecontexualiseerd en breed gedeeld binnen organisaties. Zo kunnen zakelijke leiders weer vertrouwen op wat ze zien en beslissingen nemen die echt impact maken.’