ACM: energieleveranciers moeten klanten beter informeren

ACM: energieleveranciers moeten klanten beter informeren
  • 25 juli 2025
  • Tamara de Vos-Vlot

Na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) passen vijf energieleveranciers hun communicatie richting klanten aan. Het bleek dat de regels rond opzegvergoedingen niet altijd correct werden nageleefd. De betrokken bedrijven hebben maatregelen genomen en onterecht geïnde bedragen terugbetaald.

De ACM startte het onderzoek naar aanleiding van meldingen bij consumentenloket ACM ConsuWijzer. De toezichthouder onderzocht zes energieleveranciers, waarbij bleek dat klanten niet altijd juist en tijdig werden geïnformeerd over opzegvergoedingen. Ook werden er soms kosten in rekening gebracht die volgens de regels niet toegestaan zijn.

Maatregelen en terugbetaling
Greenchoice, Essent, Clean Energy, Innova Energie en Mega Energie werkten mee aan het onderzoek en troffen direct maatregelen. Deze vijf leveranciers hebben fouten hersteld, hun werkwijze aangepast en in totaal ongeveer € 230.000 aan onterecht geïncasseerde opzegvergoedingen terugbetaald. Bij een zesde leverancier loopt het onderzoek nog. De ACM kan indien nodig handhavend optreden en de naam van het bedrijf openbaar maken.

Informatie voor klanten
Volgens bestuurslid Manon Leijten van de ACM is het voor klanten vaak onduidelijk of zij een opzegvergoeding verschuldigd zijn. ‘Hierdoor kunnen mensen ook terughoudend zijn om over te stappen naar een andere leverancier’, aldus Leijten. ‘Daarom is het belangrijk dat energieleveranciers klanten hier snel en goed over informeren.’

Toezicht en handreiking
De ACM heeft alle energieleveranciers een handreiking gestuurd om hen te ondersteunen bij de juiste toepassing van de regels. Voor klanten is er informatie beschikbaar via ACM ConsuWijzer, inclusief een voorbeeldbrief voor situaties waarin leveranciers zich niet aan de regels houden. De ACM blijft de naleving actief monitoren en roept klanten op om problemen te blijven melden.

comments powered by Disqus