'De klantcontactmodus uitzetten tijdens vakantie lukt me zelden'

'De klantcontactmodus uitzetten tijdens vakantie lukt me zelden'
  • 29 juli 2025
  • Tamara de Vos-Vlot

In Service in de Zon laten we mensen uit de klantcontactsector aan het woord over hun zomerse plannen én inspiratie. Deze keer spreken we Roel Masselink, directeur van de Klantenservice Federatie (KSF). Hij verruilt deze zomer de camper voor een huisje in de buurt van Trier, om vanuit daar onbekende stukjes Duitsland te verkennen. Helemaal loskomen van het werk? Dat lukt niet helemaal, geeft hij toe: ‘In onze sector gebeurt veel en in mijn rol is het lastig het werk helemaal te laten liggen.’

Waar ben jij deze zomer ‘out of (the) office’?
De afgelopen drie jaar huurden we een camper om daarmee lekker door Europa te reizen. Dit jaar hebben we voor de zomervakantie een huisje gehuurd in de buurt van Trier en gaan we vanaf een vaste plek een deel van Duitsland verkennen dat we nog niet kennen.

Wat laat je bewust even liggen op vakantie (qua werk/mentaliteit)?
Helemaal de ‘klantcontactmodus’ uitzetten tijdens vakantie lukt me zelden. In onze sector gebeurt veel en in mijn rol als directeur van KSF is het dan ook lastig het werk helemaal te laten liggen. Verder leidt beroepsdeformatie er ook toe om eigen klantervaringen tijdens de vakantie door de ‘klantcontactbril’ te blijven bekijken: wat kan ik hiervan leren en meenemen in mijn werk bij KSF. Maar tijdens mijn vakanties probeer ik altijd wel zoveel mogelijk de waan van de dag te laten voor wat die is en ook echt in het moment te zijn.

Waar krijg jij nieuwe energie van – privé of professioneel?
Ik geniet van lekker buiten zijn en tijdens lange fiets- en wandeltochten natuur, cultuur, kunst en (moderne) architectuur op te snuiven. Maar ook een goed boek, lekker eten en een goed glas geeft energie. En met zo’n goed glas in alle rust nadenken over de ideeën en plannen voor KSF en de sector die in de hectiek van alle dag soms even zijn blijven liggen, vind ik ook helemaal niet erg.

Welk klantcontactmoment van het afgelopen jaar blijft je bij?
Die ervaring is alweer van bijna een jaar geleden. Toen strandden we met onze gehuurde camper op de Duitse Autobahn. Zo’n 6,5 uur stonden we langs de snelweg in de brandende zon te wachten voordat de hulpdiensten kwamen (zie foto – red.). Dat was – voorzichtig uitgedrukt – niet leuk, maar het contact met de medewerkers van de betreffende alarmcentrale en het vertrouwen dat zij ons gaven dat ze echt keihard voor ons aan het werk waren hield ons op de been. En hoe leuk was het om van de klantcontactmedewerker die ons hielp te horen dat hij recent zijn KSF Branchecertificaat had gehaald. Dan ben ik toch echt wel een beetje trots.

Wat wil je na de zomer anders doen in je werk?
Over die vraag ga ik nu eens een keer niet nadenken. De ervaring leert me dat ik na een vakantie al heel snel weer in het oude ritme zit. En dat is helemaal niet erg met zo’n leuke baan als de mijne.

Ultieme zomertip voor collega’s in klantcontact?
De podcasts van KSF beluisteren natuurlijk! Er komen deze zomer twee nieuwe afleveringen uit, maar ook de oude zijn nog steeds de moeite van het (her-)beluisteren waard.

Lees ook de zomerverhalen van Max Wesseler (Elektramat), Maarten Oosterhoff (senior klantcontact professional) en Jordy van Heese (Studio Gastvrij).

comments powered by Disqus