Nieuwe campagne 113 helpt naasten moeilijke vraag te stellen

Nieuwe campagne 113 helpt naasten moeilijke vraag te stellen
  • 1 december 2025
  • Tamara de Vos-Vlot

113 Zelfmoordpreventie lanceert op 1 december een nationale bewustwordingscampagne gericht op naasten van mensen met suïcidale gedachten. De campagne ‘de vraag stellen kan een leven redden’ maakt deel uit van de Nationale Voorlichtingsstrategie Suïcidepreventie, die in 2026 verder regionaal wordt uitgerold in lijn met de Wet Integrale Suïcidepreventie.

De campagne, ontwikkeld door GH+O, laat zien hoe naasten, ondanks hun twijfels, het gesprek aangaan over suïcidale gedachten. Volgens Jochum Veerman, manager Marketing & Communicatie bij 113, zijn veel mensen bang dat praten over zelfdoding averechts werkt. ‘Dat is begrijpelijk, maar ook een gemiste kans, want de vraag stellen is juist van levensbelang.’

Intieme toon
De campagne onderscheidt zich door een rustige en persoonlijke benadering. In korte scènes, zoals een autorit of in de armen van je moeder, tonen de spots herkenbare situaties waarin het stellen van de vraag centraal staat. ‘Het concept leunt op het hoopvolle inzicht dat het stellen van de vraag echt een leven kan redden’, aldus Wiesje Procee, strateeg en conceptmaker bij GH+O.

Mediakeuze
Vanaf 1 december is de campagne te zien via televisie, streamingdiensten, radio, podcasts en online kanalen. Volgens strateeg en gedragsexpert Danique de Jong (GH+O) is bewust gekozen voor contexten waarin mensen zich veilig voelen. ‘Zo versterken creatie, gedragsinzichten en kanaalkeuzes elkaar, en creëren we de optimale omstandigheden voor die ene, levensbelangrijke vraag.’ In 2026 wordt de campagne verder verdiept en lokaal verankerd via gemeenten. De inzet sluit aan bij hun nieuwe wettelijke taak binnen de suïcidepreventie.

Beeld: GH+O

comments powered by Disqus