ACM: driekwart verkopers misleidt klanten met nepprijzen

ACM: driekwart verkopers misleidt klanten met nepprijzen
  • 21 november 2025
  • Tamara de Vos-Vlot

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vastgesteld dat 75% van de onderzochte winkels hun kortingen onjuist presenteren. Deze conclusie volgt uit een controle voorafgaand aan Black Friday, Sinterklaas en Kerst, waarbij met name online misleiding werd vastgesteld via onjuiste ‘van’-prijzen.

De ACM onderzocht 24 grote verkopers in sectoren als wonen, kleding, elektronica en cosmetica, zowel online als fysiek. Bij 18 van de 24 winkels werd misleiding vastgesteld. Veel verkopers gebruiken doorgestreepte prijzen met kortingspercentages die gebaseerd zijn op prijzen die nooit zijn gerekend.

Fleur Severijns, manager Consumenten bij de ACM, licht toe: ‘Vooral als de laagste prijs wordt vergeleken met een fancy “van”-prijs die nooit is gerekend, is sprake van misleiding. Dat is niet alleen misleiding van consumenten, maar ook oneerlijke concurrentie met bedrijven die zich wel aan de regels houden.’

Regels voor kortingen
Verkopers weten dat consumenten gevoelig zijn voor aanbiedingen. Daarom heeft de ACM in september de regels voor het juist vermelden van kortingen uitgelicht om ervoor te zorgen dat bedrijven échte kortingen geven. Zo is er de regel dat de ‘van’-prijs de laagste prijs moet zijn die in de afgelopen 30 dagen is gerekend. De ACM spreekt bedrijven hierop aan en kan bij overtreding sancties opleggen. De rechter heeft deze aanpak recent bevestigd in zaken tegen twee webwinkels.

Campagne tegen nepkortingen
Om klanten te helpen misleiding te voorkomen, geeft de ACM via ConsuWijzer tips in de campagne ‘Eerst checken, dan bestellen’. De toezichthouder adviseert klanten om kortingen altijd te controleren, prijzen te vergelijken en de betrouwbaarheid van webshops te checken.

Beeld: ACM

comments powered by Disqus