Onderzoek: Black Friday leeft vooral onder jongeren en vrouwen

Onderzoek: Black Friday leeft vooral onder jongeren en vrouwen
  • 24 november 2025
  • Tamara de Vos-Vlot

Black Friday is stevig verankerd in het Nederlandse koopgedrag, blijkt uit onderzoek van NielsenIQ onder 12.500 Nederlanders. Opvallend is dat jongere generaties en vrouwen de belangrijkste aanjagers zijn van het koopmoment, dat allang niet meer beperkt blijft tot één dag.

‘Black Friday is allang niet meer beperkt tot één dag’, zegt Marten Suurmeijer, Senior Analyst bij NielsenIQ. ‘We kunnen tegenwoordig bijna spreken van een Black Month, inclusief Cyber Monday.’ Al op 15 november had 5% van de Nederlanders een aankoop gedaan. Vorig jaar deed 28% dat gedurende de actieperiode. Dit jaar geeft 10% aan zeker te kopen, 38% twijfelt nog. Toch doet bijna 40% van de Nederlanders niet mee aan Black Friday. Belangrijkste redenen: men heeft niets nodig (61%) of stoort zich aan het commerciële karakter (44%).

Populaire producten
Vooral kleding (32%) en schoenen (19%) zijn populair. Boeken volgen met 13%, waarbij vooral vrouwen en jongere generaties boeken overwegen. ‘Voor de boekenbranche zijn dit hoopgevende cijfers met het oog op de toekomst’, aldus Suurmeijer.

Black Friday wordt vaak gebruikt om aankopen voor de feestdagen te vervroegen. Zo koopt 65% van de speelgoedkopers al in november. Ook parfums (42%) en boeken (39%) worden veel vooruit gekocht.

Tech als omzetmotor
Voor grotere aankopen zoals smartphones, laptops en televisies wachten klanten bewust op Black Friday. ‘Voor Tech verwachten we een omzetgroei van 2 tot 3% vergeleken met 2024, wat goed is voor ruim €200 miljoen extra omzet in die week’, zegt Niels van Steijn, Customer Success Lead Tech & Durables Netherlands bij NielsenIQ.

Beeld: NielsenIQ

comments powered by Disqus