Grootste problemen voor innoverende contentteams
Contentteams profiteren als geen ander van innovatie, omdat het ze in staat stelt om slimmer, sneller of goedkoper contact met de doelgroep te leggen. Toch blijkt de praktijk vaak weerbarstiger. Maarten Fokkelman van Crossphase signaleert de zes grootste uitdagingen op het gebied van innovatie bij contentteams. 'Als de lockdowns ons iets leerden, dan is het wel dat technologie een gigantische waarde heeft.'
Fokkelman: 'Het maakt het mogelijk om content te optimaliseren en zo het contact met (potentiële) klanten te verbeteren. We spreken elke dag contentteams die innoveren en herkennen inmiddels de zes grootste uitdagingen. Vermijd deze fouten, zodat jouw contentteam optimaal profijt heeft van innovaties als chatbots, Headless CMS of AI.'
Homogene contentteams
Twee op de drie contentteams noemt het gebrek aan professionals met de juiste content-ervaring een uitdaging. Veel contentteams die we spreken, geven aan dat hun team voornamelijk bestaat uit schrijvers. Daardoor is het team geoptimaliseerd voor creatie en productie van content, maar niet voor optimalisatie of het werken met content-technologie. Tool belangrijker dan doel Veel organisaties en teams verwarren een tool met een doel. Ze kiezen bijvoorbeeld voor het gebruik van AI of chatbots en bepalen vervolgens pas welke doelstellingen ze met deze technologie willen realiseren. Dat is precies verkeerd om. Laat de tools altijd aansluiten op de doelen en niet andersom.
Verouderd CMS
Veel bedrijven gebruiken nog een oud CMS te gebruiken, waarbij ook geen service meer geleverd wordt. Een quick-win is dan ook het checken (en indien nodig vernieuwen) van de CMS-licentie, zodat nieuwe software geïmplementeerd kan worden. Gebrek aan draagvlak Innovatie begint niet met een nieuw, flitsend systeem, maar met mensen die ermee willen en kunnen werken. Als er geen draagvlak voor een nieuwe technologie of werkwijze is, wordt deze ook nooit succesvol geïmplementeerd. Werk daar dus (eerst) aan. Zorg ook dat het team in staat is om met deze tools te werken, door ze regelmatig bijscholing aan te bieden.
Onrealistische verwachtingen
Bedrijven bezuinigen sinds de pandemie op verschillende businessunits en investeren in chatbots. De data wijst immers uit dat chatbots werken. Het is belangrijk om stil te staan bij hoe deze technologie werkt. Niet elk gesprek valt te automatiseren, sommige zaken bespreken we liever met mensen. Zorg voor realistische verwachtingen van technologie om teleurstellingen te voorkomen en de inzet van chatbots tot een succes te maken.
Geen goede workflows
Voor 65 procent van de contentteams is de workflow voor content-productie een uitdaging. Het gebrek aan een soepele manier van samenwerken staat ook het succes van innovaties in de weg. Ontwerp goede workflows om nieuwe technologie succesvol te implementeren. Dit begint vaak al met het opstellen van een goede content governance.