Is Buy Now, Pay Later wel in belang van de klant?
Het concept Buy Now, Pay Later (BNPL) blijft aan populariteit winnen. Volgens de laatste prognoses zal de betaalmethode ook dit jaar weer verder groeien. Dit komt onder meer door een lager besteedbaar inkomen van consumenten en een verschuiving van fysieke winkels naar e-commerce. Deze verschuiving is vooral door de pandemie extra snel gegaan.
Terwijl de grotere e-commercespelers massaal BNPL aanbieden, hebben de kleinere aanbieders meer moeite met het adopteren van deze dienst. Volgens een recent onderzoek van Mollie, zegt 71 procent dat ze deze betaalmethode waarschijnlijk niet zullen implementeren. Vanwaar die aarzeling? Is het omdat ze niet zeker weten hoe ze het moeten implementeren of komt het omdat ze niet over de juiste systemen beschikken? En als ze er voor kiezen om deze betaalmethode toe te voegen, hoe kunnen ze BNPL dan op een verantwoorde manier aanbieden?
Flexibiliteit
Hoewel sommige critici BNPL bestempelen als de zoveelste manier om consumenten ertoe aan te zetten om schulden te maken, biedt het veel voordelen voor de miljoenen consumenten die het momenteel wereldwijd gebruiken. Het biedt flexibiliteit voor kopers die niet onmiddellijk over de financiële middelen beschikken om artikelen te kopen op het moment dat ze iets echt nodig hebben. Door meer flexibiliteit te bieden, kan BNPL de conversie en de gemiddelde bestelwaarde van aankopen verhogen. Het is meestal ook rente- en kostenvrij als klanten op tijd terugbetalen - als consumenten het slim aanpakken, kost het dus geen cent extra.
We zien echter steeds vaker dat niet alleen pureplay BNPL-aanbieders, maar ook toonaangevende retailers, banken en zelfs techbedrijven hun eigen BNPL-producten introduceren om hun marktaandeel uit te breiden. Apple introduceerde bijvoorbeeld recent Apple Pay Later en in december 2021 bundelde Amazon de krachten met Barclays om zogenoemde 'Instalments' te introduceren als BNPL-dienst. En in het Verenigd Koninkrijk is de online bank Monzo al toegetreden tot de markt door een dienst genaamd 'Flex' aan te bieden bij zijn lopende rekening. Beide BNPL-producten werken iets anders dan de gebruikelijke BNPL-aanbieders, waarbij ze aflossingen melden aan de kredietinformatiebureaus. Tijdig verrichte betalingen kunnen de kredietscore van de consument verbeteren, maar achterstallige betalingen kunnen een negatief effect hebben op deze score.
Check-outs
Als we kijken naar de e-commerce-sector is er veel concurrentie tussen grote retailers die BNPL aanbieden. Deze grote online retailers worden voortdurend onder druk gezet om verder te groeien Naarmate de markt groeit en meer spelers het speelveld betreden, is het winnen en ontsluiten van marktaandeel nog nooit zo belangrijk geweest voor kleine en middelgrote ondernemingen. Naadloze check-outs in deze competitieve markt worden steeds belangrijker, en one-click check-outs en BNPL worden de standaard. Met BNPL verhogen online retailers hun inkomsten, maar tegelijkertijd hebben ze de verantwoordelijkheid om kopers volledig te informeren over wat uitgesteld betalen betekent.
BNPL is een financieel instrument dat op een verantwoorde manier moet worden ingezet door degenen die het aanbieden. Het concept is eenvoudig: klanten kunnen hun aankopen gespreid betalen, vaak zonder rente of kosten vooraf te betalen, wat shoppers een enorme flexibiliteit biedt bij het afrekenen. De populariteit van BNPL als een flexibele betaalmethode betekent dat het een blijvertje is, en dat mkb-bedrijven het serieus moeten nemen als een manier om te groeien. E-commercebedrijven moeten serieus overwegen om BNPL aan te bieden als ze willen blijven concurreren met e-commercegiganten zoals Amazon. Er wordt op Europees niveau ook al nagedacht over regelgeving die transparante informatie over vergoedingen, verschuldigde bedragen en kredietrapportage garandeert, waardoor consumenten een totaalbeeld krijgen van waar ze aan beginnen - allemaal stappen in de richting van een betere consumentenbescherming.
Verantwoord
Voor bijna alle ondernemers is verantwoordelijk handelen een topprioriteit, en voor veel consumenten is het vertrouwen in de webshop waar ze iets willen kopen van cruciaal belang. Het opbouwen van een goede relatie met klanten is uiteraard heel belangrijk als een ondernemer ervoor wil zorgen dat zij terugkomen. Om BNPL op een verantwoorde manier in te voeren, is de belangrijkste stap om vooraf duidelijkheid en transparantie te bieden. Wanneer een klant zich op de checkoutpagina van een webshop bevindt, is het belangrijk om alle aangeboden betaalmethoden met de voorwaarden duidelijk te vermelden. Consumenten moet duidelijk worden gemaakt wat de voorwaarden van BNPL zijn, of terugbetalingen op tijd gedaan kunnen worden, of er kosten zijn verbonden aan gemiste terugbetalingen en of het voor hen de beste vorm van financiering is in vergelijking met bijvoorbeeld creditcards of rood staan.
Het verstrekken van deze informatie is een eenvoudige manier om consumenten te helpen hun geld te beheren. Bovendien ondersteunt het hen bij het nemen van de weloverwogen beslissing of zij zich aan het aflossingsschema kunnen houden. Webwinkeliers bouwen vertrouwen op als ze hun klanten inzage geven in de openstaande bedragen en de maandelijkse aflossingen. Het instellen van pushmeldingen voorafgaand aan betalingen om klanten bewust te maken van aanstaande afbetalingstermijnen is ook een eenvoudige, maar effectieve maatregel.
Voorwaarden
De koopkracht van de consument staat onder druk. Dit kan het gevolg zijn van de pandemie, de stijgende kosten van levensonderhoud of het wel of niet hebben van een baan. Consumenten zijn op zoek naar betaalmethoden die financiële flexibiliteit bieden. Zij willen in staat zijn om aankopen te doen op een manier die past bij hun budget en waarbij het duidelijk is wat de voorwaarden zijn. Ondanks de terughoudendheid van sommige kleine en middelgrote ondernemers om BNPL als betaalmethode aan te bieden, winnen zij het vertrouwen van de consument als zij duidelijk, transparant en eerlijk zijn over zowel de valkuilen als de voordelen van deze betaalmethode. Zij kunnen dan met een gerust hart BNPL aanbieden om hun omzet en marktaandeel te laten groeien.
Brendon Montgomery
VP Benelux bij Mollie