Vertrouwen essentieel om klanten te binden én behouden

Vertrouwen essentieel om klanten te binden én behouden
  • 29 november 2023
  • Gastauteur

Betrokken klanten zijn essentieel voor het succes van elk bedrijf. Daarom is het gebruik van analytics cruciaal om te begrijpen wat werkt voor je klanten. Maar hoe krijg je ze zover dat ze bruikbare data delen?

Natuurlijk zijn klanten bereid om data te delen in ruil voor betere diensten en producten. Maar ze willen er zeker van zijn dat hun data op de juiste manier wordt beheerd en voldoet aan de regelgeving. Klanten moeten begrijpen waarom deze data wordt verzameld, waarvoor die wordt gebruikt en hoe lang de data wordt bewaard. Ondernemingen moeten dit vertrouwensprobleem goed aanpakken. Dit betekent dat ze moeten optreden als 'ethische bewakers' van klantdata, privacy, beveiliging en de omgeving om het vertrouwen hoog te houden.

Vertrouwen en bereidheid
Naarmate er steeds meer digitale producten en diensten bijkomen, is het voor ondernemingen belangrijk om de behoeften van klanten te voorspellen, zich voor te bereiden op mogelijke problemen en veerkracht op te bouwen om het vertrouwen te behouden. Hiervoor is data van klanten nodig. Bewaker zijn van deze informatie is geen recht, maar een voorrecht. Daarom moeten bedrijven zich houden aan de regelgeving en hun klanten voortdurend geruststellen dat hun data veilig is bij hen.

Het is dan ook geen verrassing dat meer dan 40% van de ondernemingen wereldwijd nu prioriteit geeft aan vertrouwens- en privacykwesties, waarbij 15% dit als de hoogste prioriteit meldt, volgens onderzoek van IDC.

Tokenization
Ondernemingen moeten overwegen om tokenization te implementeren als een veilige manier voor gebruikers om gevoelige data zoals persoonlijke informatie en contactgegevens uit te wisselen. Bij tokenization wordt een stukje data vervangen door een willekeurige reeks getallen, het zogeheten token, om data te maskeren en privé te houden.

In tegenstelling tot encryptie kan tokenization niet ongedaan worden gemaakt. Het token zelf is slechts een placeholder en heeft geen waarde voor cybercriminelen. De echte data wordt op een aparte locatie opgeslagen voor maximale beveiliging.

Tokenization biedt een extra beveiligingslaag en verhoogt daarmee het vertrouwen van de klant. Tokenization kan een bedrijf niet beschermen tegen een datalek, maar het kan er wel voor zorgen dat waardevolle persoonlijke data niet wordt gestolen.

Responsplan
Datalekken komen steeds vaker voor, dus het is geen kwestie van of, maar van wanneer. Bedrijven moeten dus een plan hebben om op een aanval te reageren. Dit plan kan het verschil betekenen tussen een bedrijf dat op het punt staat failliet te gaan en een bedrijf dat snel terugveert en klanten behoudt. 

Een effectieve aanpak van datalekken is van groot belang om een bedrijf te helpen na een inbreuk en om de schade tot een minimum te beperken. Een van de belangrijkste prioriteiten is het informeren van klanten. Dit is uitermate belangrijk als het vermoeden bestaat dat data van klanten is gecompromitteerd. Hoewel elke inbreuk uniek is, is het belangrijk om de aanval te omschrijven, wat klanten kunnen doen om zichzelf te beschermen en de veranderingen die worden doorgevoerd om de beveiliging te versterken.

Transparantie
Toonaangevende ondernemingen zorgen voor transparantie als het gaat om de data van klanten. Als gevolg daarvan zien ze het wederzijdse vertrouwen tussen henzelf en hun klanten groeien. Vergeet niet dat de verantwoordelijkheid voor databeheer bij de onderneming ligt. Kortetermijndoelen moeten niet worden opgeofferd vanwege een gebrek aan transparantie, anders verlies je de loyaliteit van je klanten op de lange termijn.

Dave van Meer
Head of Solutions bij Orange Business

comments powered by Disqus