Wilt u ook meer omzet?

Wilt u ook meer omzet?
  • 17 juli 2015
  • Wilfred van der Meer

Zeer regelmatig zit ik om tafel met potentiële klanten. En op de één of andere manier hebben ze altijd maar één doel voor ogen: wij willen meer omzet. Mijn standaardreactie is dan ‘Oké, ik deel heel graag de komende vijf minuten mijn visie met u. Als u er dan nog zo over denkt, drink ik mijn koffie op en ga ik naar mijn volgende afspraak.’

Mijns inziens zit de wereld toch echt anders in elkaar, en wel als volgt. Als bedrijf heeft u een mooi product of dienst waarmee u van toegevoegde waarde kunt  zijn voor andere bedrijven. U zorgt ervoor dat u zichtbaar bent, online en offline (dit noemen ze ook wel marketing en netwerken), en u gaat een gesprek aan met deze potentiële klanten. U denkt nu: ‘Logisch toch om omzet binnen te halen?’. Absoluut. Voor het voeren van een goede onderneming is het uiteraard belangrijk dat u een goede klantportefeuille opbouwt. Echter maken veel bedrijven hier een cruciale fout. Gaat het u nu om het behalen van zoveel mogelijk omzet, of wilt u met uw product en/of dienst van toegevoegde waarde zijn?

Dagobert Duck
Zeg eens eerlijk: wat zou uw antwoord hierop zijn? Volgens mij bestaat een bedrijf omdat het klanten heeft die producten en diensten van je afnemen. Hoe meer tevreden klanten u heeft, hoe meer uw omzet toeneemt. Klinkt logisch toch? Wilt u snel rijk worden, in een dikke Mercedes rijden, een groot huis kunnen kopen, vijf keer per jaar op vakantie kunnen en net als Dagobert Duck een geldpakhuis kunnen bouwen, prima, want dan heeft u ongetwijfeld ook heel veel vrienden. De vraag is alleen wáárom ze met u bevriend zijn.
U kunt er vanaf nu ook voor kiezen om de klant centraal te stellen en die als uitgangspunt te nemen. U levert een mooi product of dienst tegen een eerlijke prijs en u ondersteunt de klant daar waar nodig. In salesgesprekken staat de toegevoegde waarde centraal, in plaats van hoeveel u maximaal uit dit gesprek kunt halen.

Gaat u de uitdaging aan? Eén ding weet ik zeker, geniet van het resultaat. Verbaas uzelf. Want: ‘Als u alle (potentiële) klanten om u heen laat stralen, zit u er als bedrijf altijd warmpjes bij.’

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link