De kracht van enthousiaste medewerkers!
'Hé, nieuwe gezichten! Welkom, ik ben Pieter. Mag ik jullie iets te drinken aanbieden?' Niets smaakt beter dan het eerste vakantiebiertje wanneer je net bent aangekomen op je vakantieadres.
Na uitleg over de camping en omgeving werden we naar onze plek gebracht. Een ruime plek met eigen kraan, keurig sanitair op korte afstand met overal en altijd warm water. Al snel merkten we dat niet alleen Pieter gastvrijheid hoog in het vaandel heeft staan, maar ook al zijn medewerkers. Zonder uitzondering werden we altijd goed en vriendelijk geholpen bij het bestellen van de broodjes, op het terras en in het restaurant. Alles werd in werking gesteld om ons een heerlijke en onbezorgde vakantie te bezorgen. Al snel wist het personeel welke kinderen bij ons hoorden en werden de ijsjes bij de biertjes op de rekening gezet als we op het terras zaten. De goed verzorgde wijnproeverij én het voortreffelijke restaurant maakten het compleet en onze verwachtingen werden zelfs overtroffen. We hebben genoten van de rust, de omgeving, het eten, de wijn en de vriendelijkheid van de medewerkers en na tien dagen vertrokken we zeer tevreden van de Piemonte naar onze tweede camping in het noorden van Toscane.
Selfservice
In Toscane beleefden we een hele andere klantervaring. Vooraf was ons al opgevallen dat op onze e-mail met wat vragen een standaardreactie kwam met nauwelijks antwoord op onze vragen. Bij aankomst was de receptie gesloten, dat wisten we vooraf, maar onze plek bleek laag op de camping te zijn gelegen en met de auto onbereikbaar. Gelukkig was het dorp dichtbij, dus zochten we een plekje op het dorpsplein tussen oude Italianen die net hun siësta hadden gehad. Terug op de camping werden we hartelijk ontvangen door een Italiaanse dame die goed Engels sprak. Onze spullen werden per api naar onze plek gebracht en we konden ons kamp opzetten. Al snel merkten we dat ons plaatsnummer het toverwoord was. Brood bestelde je door je wensen op een lijst te schrijven onder vermelding van dat nummer, waarna je ‘s morgens je gevulde zak met datzelfde nummer pakte. Bij het zwembad was er selfservice: ijs en drank mocht je zelf pakken en schreef je op een lijst met je nummer als referentie. We zagen of spraken die zes dagen nauwelijks een medewerker. Betalen deden we pas bij vertrek, wat wel zo makkelijk was. 'Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten', was hier het devies. En ook hier hadden wij een heerlijke vakantie.
Beide campings hadden een hele andere klantbenadering. Is dat erg? Nee. Maakte het ons verblijf anders? Ja. Vooral omdat wij eerst volledig in de watten waren gelegd. Maar in beide gevallen klopt de geboden dienstverlening wel: heel consistent, ieder op zijn eigen manier.
Maar wat zorgt er nu eigenlijk voor dat wij, terugkijkend op onze vakantie, enthousiaster zijn over de eerste camping? Het enthousiasme van het personeel! Of het nu de eigenaar was, het manusje-van -alles, de kok of de jongens en meisjes achter de bar: iedereen had plezier, was trots op zijn of haar werkplek en had een persoonlijke benadering. Waardoor ik deze camping, ondanks de vele Nederlanders en de weinige schaduwplekken, al aan een aantal vrienden heb aanbevolen. Nu al benieuwd waar we volgend jaar terechtkomen!
Noot: deze gastblog is geschreven door Babs Asselbergs (Expertise Manager Customer Experience bij Blauw Research).
- Blauw Research
- aanbevelen
- customer experience
- Toscane
- Piemonte
- Italië
- beleving
- Babs Asselbergs
- vakantie