Vieze taart
‘Annette, die taart van jou is echt niet te hachelen’, zegt een man tegen een jarige collega in een reclamespotje van InShared. Ook anderen zeggen dat haar verjaardagstaart inderdaad vies is en sommigen spugen hem zelfs uit. De reactie van Annette is verrassend: heel vriendelijk zegt ze ‘Bedankt voor je feedback’. Als iemand voorstelt om iets anders te gaan eten, is Annette zelfs de eerste die enthousiast op het voorstel reageert.
Onze medewerkers hebben totaal geen moeite met kritiek van klanten. Gaat het echter om kritiek van collega’s, dan ligt het net even anders. Zo vinden veel medewerkers het lastig om elkaar negatieve feedback te geven. Zonde, want van negatieve feedback leer je het meest.
Spontane feedbacksessies
Laatst bekeek ik de betreffende reclame (zie video onderaan deze blog, red.) samen met mijn team. Een mooi voorbeeld, want het spotje laat zien hoe je feedback aan collega’s kunt geven en hoe je feedback van collega’s kunt ontvangen. De mannen en vrouwen zeggen niet dat Annette vies is, maar dat haar taart vies is. Annette vat de feedback niet persoonlijk op. Prachtig, vind ik dat.
Om medewerkers te leren met feedback om te gaan, ben ik begonnen met het organiseren van feedbacksessies. Dan praten we er met elkaar over. Hoe we het beste met elkaars tips en tops kunnen omgaan, en bovenal hoe we ervoor zorgen dat we feedback niet te persoonlijk opvatten. Ik merk dat die sessies enorm veel energie opleveren. Er vinden zelfs spontane feedbacksessies plaats.
‘Je bent te laat!’
Vooral commentaar geven op elkaars gedrag vinden teamleden lastig. Zo vertelden een aantal mensen eens tijdens een sessie dat ze het vervelend vinden dat sommige collega’s te laat komen, maar dat ze dat niet tegen die collega’s zeggen. Ook vinden mensen het irritant dat sommige collega’s heel lang wegblijven als ze koffie gaan halen. Het is goed dat dat soort ergernissen bespreekbaar worden. Om met verbeterpunten aan de slag te kunnen, moet je eerst weten dat die verbeterpunten bestaan.
Puntensysteem
Naast de feedbacksessie maken we gebruik van een puntensysteem. Iedere medewerker krijgt aan het begin van het kalenderjaar 50 punten die hij voor het einde van het jaar aan collega’s moet geven. Als een medewerker punten uitdeelt, moet hij uitleggen waarom een collega de punten verdient. Degene die aan het einde van het jaar de meeste punten heeft, wordt in het zonnetje gezet.
Vanaf 2018 kunnen de medewerkers elkaar ook minpunten geven. Hoewel positieve feedback makkelijker is dan negatieve feedback geven, is dat laatste toch het meest waardevol. Kritiek leert ons wat we aan onszelf of in ons werk kunnen verbeteren.
Bemoeial
Om het goede voorbeeld te geven, vraag ik zelf regelmatig om feedback. Daardoor weet ik dat medewerkers vinden dat ik meer moet loslaten. Als ze dat zeggen, bedoelen ze natuurlijk dat ik me overal mee bemoei. Gelukkig kan ik er zelf om lachen. Ze zeggen tenslotte niet dat ik een bemoeial bén, ze zeggen dat ik me in bepaalde situaties te veel met ze bemoei.