Hoe de UX-designer waarde toevoegt

Hoe de UX-designer waarde toevoegt
  • 24 april 2020
  • Gastauteur

Bij het neerzetten van een CRO-proces of -team worden vaak bestaande designers uit de organisatie aangehaakt om testen te ontwerpen. Hierdoor is er minder noodzaak om op zoek te gaan naar een specifieke (UX-)designer. Maar voor een goed geoliede CRO-machine is een designer nodig die in staat is om gedragsverandering bij de gebruiker te realiseren én die de kwaliteit heeft om dit succesvol om te zetten in een experiment.

Bij Online Dialogue optimaliseren we de gebruikservaring op websites van onze klanten. Als UX-designer ben je onderdeel van een team samen met psychologen, analisten en strategen. We komen tot inzichten door middel van data-analyses van de analisten en gedragsanalyses van psychologen. We valideren onze bevindingen door middel van experimenten, veelal in de vorm van A/B-testen. Dit is waar de expertise van de designers om de hoek komt kijken: zij vormen een brug tussen de data en psychologie. Hierbij vertaalt de psycholoog de data van de analist en vertaalt de designer de hypotheses van psychologen door middel van visualisatie.

Specifieke designers
Een designer is niets meer dan een ander woord voor ontwerper. Fysieke producten en diensten om je heen zijn allemaal ontworpen. De mensen die zich bezighouden met ontwerpen zijn designers. Het woord ontwerp slaat niet alleen op het uiterlijk, maar ook op hoe het aanvoelt, klinkt, ruikt en reageert. Alles wat jij tot nu toe gebruikt hebt vandaag is wel ontworpen door bijvoorbeeld een industrieel, sound -, packaging -, interieur -, game-, landscape -, of fashion designer. Elk product of dienst heeft zijn eigen kenmerken en manier van ontwerpen.

De juiste
Voor designers is Conversion Rate Optimization (CRO) een niche waar ze tijdens hun studie of carrière weinig mee te maken krijgen. Het werkproces sluit niet naadloos aan op een standaard ontwerpproces van de meeste designers. Naast je eigen creativiteit zijn inzichten vanuit data en de hypothese je belangrijkste bronnen voor je ontwerpkeuzes. Ook het controleren en implementeren van A/B-testen zijn werkzaamheden die designers doorgaans niet vaak doen.

Zoek je een designer voor je CRO-proces, zoek dan iemand die veranderingen wil realiseren op basis van feiten, data en psychologische kennis, in plaats van ontwerpen vanuit onderbuikgevoel en best practices. Niet iedere A/B-test is een winnaar, dus als designer moet je afstand kunnen doen van het ontwerp, ongeacht de tijd, creativiteit en energie die je hierin hebt gestoken. Een designer binnen een CRO-proces moet in staat zijn om user centered te ontwerpen en dus de ervaring van de gebruiker boven het ontwerp stellen.

Een designer in de CRO-wereld leert welke designs het beste werken om de gebruikerservaring van bezoekers te optimaliseren. Designs testen en achterhalen waar bezoekers enthousiast van worden, zorgt ervoor dat je website steeds gebruiksvriendelijker wordt én beter converteert.

Noot: Dit artikel verscheen eerder in het magazine van Twinkle. Het stuk is geschreven door Thomas Daamen, user experience expert bij Online Dialogue, voor het online analyse- en optimalisatieplatform Webanalisten.nl. Het volledige artikel is hier te lezen.











comments powered by Disqus