Young & Professional: Michelle Kabel (28)

Young & Professional: Michelle Kabel (28)
  • 3 mei 2018
  • Redactie

De waterige zon doet op een ochtend medio maart verlangen naar warmte. Laat dat nu precies zijn wat het kantoor van Vacanceselect ademt: van meeting-sauna’s tot blokhutten in de kantine en vergaderruimtes met campingnamen. Deze zomerse sferen zijn ook terug te zien in de verschijning van Michelle Kabel, die met een glimlach op haar lippen vertelt over haar functie als Scrum Master bij de vakantie-aanbieder: 'Ik zorg ervoor dat mijn teams zelforganiserend en zelfsturend hun werk kunnen doen.'

Tekst: Nina van Klaveren
Beeld: Zuiverbeeld


Hoe ben je op deze functie terechtgekomen?
'Na mijn studie Toerisme solliciteerde ik hier en ben ik 5,5 jaar geleden aangenomen als klantenservicemedewerker. Daarna stroomde ik door naar een backofficefunctie en uiteindelijk heb ik via een interne vacature gesolliciteerd op de functie van Scrum Master en heb ik daar een opleiding voor gevolgd. Nu faciliteer ik drie teams. De in klantcontact opgedane kennis, ervaringen en sociale vaardigheden zijn hierbij goed van pas gekomen.'

Hoe zie je jezelf als millennial?
'Met name de ontwikkeldrang zie ik erg in mezelf terug. Daarnaast ben ik enorm flexibel en wil ik iedere kant op – ik laat mij niet zo snel tegenhouden. De vrijheid en verantwoordelijkheid om dat te kunnen doen, vind ik heel fijn. Dat vraagt om vertrouwen. Het zou daarom ook heel goed kunnen dat wanneer een werkgever mij die flexibiliteit en vertrouwen niet zou bieden, ik niet meer met dezelfde houding naar mijn werk ga en vertrek.'

Wat zie jij als een misvatting ten opzichte van millennials?
'Ik kan mij totaal niet vinden in de aanname dat er bij ons een gebrek is aan loyaliteit richting de werkgever. Belangrijk is wel dat het van twee kanten komt: je krijgt pas vrijheid als je hard werkt.'

Wat bindt jou aan het bedrijf?
'Vooral dat ik veel persoonlijk vertrouwen krijg. Meer dan hoe ik word gezien vanuit mijn functie. Ik zit bijvoorbeeld regelmatig met het bestuur om de tafel, waarbij ik merk dat ze naar mij luisteren en iets met mijn input doen. Dat bindt mij. Zeker omdat we nog maar heel kort met agile bezig zijn, is het voor iedereen wennen. Maar we doen het met z’n allen. Een platte organisatie hoort denk ik bij onze generatie. Weg met die hiërarchie. Juist omdat millennials met een frisse blik een bedrijf binnenkomen, van wie je de meningen moet meenemen.'

Wat is jouw kracht ten opzichte van oudere collega’s?
'Vooral een open mind. Ik wil uit de oude structuur, maar ik merk dat mijn oudere collega’s meer aandacht en gesprekken nodig hebben om mee te kunnen in de veranderingen. Voor hen is meegaan soms lastig, wat weer een uitdaging voor mij is. Toch steek ik er graag energie in om ze stap voor stap naar voren te krijgen.'

Hoe denk je dat young professionals het traditionele bedrijfsleven gaan opschudden?
'De verandering is het grootst wanneer agile processen als voorbeeld worden genomen; samen toewerken naar hetzelfde einddoel.'

Wat is jouw visie op klantcontact?
'Millennials kunnen meer doorpakken en denken minder vanuit belemmeringen. Ik denk dat het veel meer zin heeft om met de klant mee te praten, in plaats van regeltjes te volgen. Wij begrijpen dat klanten snel geholpen willen worden en we ons moeten aanpassen aan de beller. Je merkt immers snel genoeg wie je aan de andere kant van de lijn hebt.'

Wat is jouw levensmotto?
'De tijd zal het leren. Dat lukt me niet altijd. Soms probeer ik teveel naar de toekomst te kijken, maar dan corrigeer ik mezelf. Ik streef ernaar om in het nu te leven en daar gelukkig mee te zijn.'

comments powered by Disqus