Routiniers - Hetty van Ee
Sommigen zijn inmiddels gestopt met werken, anderen gaan nog even lekker door. Hoe de carrièrevlag er ook bijhangt, feit is dat deze routiniers hun strepen hebben verdiend in het vakgebied. Alle reden om deze ervaren rotten nog eenmaal een paar prikkelende stellingen voor te leggen. In deze derde editie van deze reeks is de hoofdrol weggelegd voor Hetty van Ee(62).
Beeld: Hetty van Ee / ORMIT Group
Je bent niet lang geleden gestopt als ceo van ORMIT Group (specialist in de ontwikkeling van jong talent tot toekomstige leiders, red.). De stelling waar het vandaag allemaal om draait: ‘Zingeving is een vraagstuk dat alleen speelt bij millennials.’
'Mijn vader noemde mij als kind al levenskunstenaar. Dat stimuleerde mij om er echt één te worden. Ik heb geleerd dat je jezelf kunt blijven ontwikkelen. Ik ben daarnaast een rasoptimist. Dat is nu moeilijker. Zingeving was voor mij altijd de drijfveer achter mijn werk – iets dat velen met mij delen. Als je écht je talenten benut, word je daar gelukkig van en dat voel je dan in alles. Als ceo van ORMIT was ik een enorme bofkont omdat ik zo lang met jonge mensen mocht werken en hen dat persoonlijk leiderschap mocht meegeven. Onvoorstelbaar wat ik daarvoor terugkreeg: enthousiaste medewerkers, klanten, brieven, kaarten – zelfs eens een telefoontje van een blije moeder. Je helpt mensen in hun ontwikkeling, en dat is iets dat iedere dag waardevol is. In het werk en in alles in je leven. Het stoppen met werken is raar. Ik had dat ook op mijn 68ste kunnen doen, maar het gaat er ook om dat je tijd en plaats maakt zodat anderen kunnen doorgroeien. Wel ontstaat daar frictie, omdat men snel denkt dat je wilt stoppen zodat je ‘kunt doen wat je wil’. Ik wil niet tuinieren, koken of alleen maar vakantie vieren. Dat maakt niet gelukkig. Nu is het zaak uit te zoeken hoe mijn talenten in te zetten op een andere, maatschappelijke manier. Het is eigenlijk nog interessanter dat ik deze zoektocht aflegde in coronatijd, want ik had dezelfde moeite als anderen die ook worstelden met de invulling van hun nieuwe leven. Er rijst dan een heel bijzondere vraag: heb ik wel het lef om te durven veranderen? Bij ORMIT zeiden we altijd gekscherend dat ‘ik ben nu eenmaal zo’ uit den boze was. Je moet je wél blijven ontwikkelen. Ik vind dan ook dat ik dat nu moet waarmaken. Als je het niet leuk hebt, tuurlijk, zucht even, maar kijk vervolgens ook naar hoe het anders kan. Kijk naar waar je gelukkig van wordt, dat heb je zelf in de hand.'
Stelling 2: Werkgeluk gaat over plezier.
'Het is er zeker onderdeel van, maar het gaat om meer dan dat. Het draait om het benutten van talenten en je gehoord voelen, om meedenken met het bedrijf en de klanten en trots zijn. Dát is waardoor je op een feestje ineens een ambassadeur van je organisatie bent. Als je dit soort mensen voldoende in je organisatie hebt, is marketing plots minder belangrijk. Het gaat om de trots die men uitstraalt en dat is iets dat de werkende millennial steeds meer laat zien in huidige organisatievormen. Onder deze groep heerst er een nieuw gevoel van status. Geld, dure auto’s en grote merknamen doen er niet meer toe. Maar wel de mooie ontwikkeling in je werk. Handelen vanuit economisch belang heeft ons veel gebracht, maar het heeft tóch vaak teveel accent gekregen. Door de jaren heen werd het besef steeds sterker dat je niet gelukkig wordt van veel geld verdienen, maar van intermenselijke relaties en benutte talenten. Daarmee realiseren ook bedrijven dat zij mensen horen te motiveren met deze belangrijke waarden – medewerkers raken niet betrokken wanneer je ze vertelt dat jouw grootste doel winst maken is. Leer nieuwe medewerkers wel de belangen van de verschillende stakeholders kennen, leg het de millennials n je organisatie uit. Als personen daaraan kunnen meehelpen en daarbij zelf kunnen kiezen waar zij gelukkig van worden – het heft in eigen handen nemen – ontstaat er de juiste cultuur. Mede daardoor is er een beweging in leiderschap te zien. Hiërarchie kán niet meer, daar wordt men niet blij van. Ik heb het gevoel dat dit een kwartje is dat bij veel organisaties nog moet vallen. We moeten niet nóg meer Trumps hebben in deze wereld.'
Stelling 3: De klant is belangrijker dan de medewerker.
'Niet zozeer. Ik zou eerder zeggen: zet ze naast elkaar op de eerste plek. Een customer first-benadering geldt voor mij meer als resultaat, niet als een doel. Het is het product van het centraal zetten van je medewerkers. Als zij enthousiast en bevlogen zijn in hun werk, krijg je blije klanten. Natuurlijk, geen enkel bedrijf kan bestaan zonder klanten, maar de mensen in jouw bedrijf moeten zó bevlogen zijn over hun product of diensten dat dit gevoel overslaat op de klant. Dat zei ik vroeger al, toen mannen in de directie of bij de aandeelhouders nog reageerden dat dit wel een erg softe benadering was.'
Stelling 4: Boomers worden zwaar onderschat.
'Prachtig vind ik het wanneer er combinaties worden gemaakt in het bedrijf in de samenwerking tussen jong en oud. Boomers kunnen grote meerwaarde hebben in het bedrijf door grote hoeveelheden kennis en ervaring. Anderzijds heb je ook starre boomers, die erbij blijven dat er niets hoeft te veranderen ‘want het was altijd al zo’. Er is een grote rol vanuit leiders om zelf connecties tussen generaties te maken: koppel wijsheid en ervaring aan nieuwe inzichten. En stop mensen niet zo in hokjes, want er zijn oudere mensen die jong van geest zijn en jonge mensen die star zijn. Het generaliseren van generaties is net zoiets als het in hokjes stoppen van mannen of vrouwen. Zo vind ik het enorm zonde dat vrouwen vroeger zo vaak een stap opzij deden. Veel vrouwen hebben zich vroeger tekort gedaan, is mijn mening. Ik heb werk altijd als iets gezien waar je blij van wordt. Het geeft je zoveel aan mooie contacten, uitdagingen, persoonlijke ontwikkeling.'
Nu we toch terugkijken: ben je trots op jouw carrière en de door jou doorgevoerde veranderingen?
'Trots is niet het passende woord. Ik voel blijdschap, ik kijk terug op zoveel mooie momenten en ervaringen. En ik voel veel vertrouwen ten opzichte van de toekomst van werkgeluk. Ik blijf bij sommige standpunten die ik heb ingenomen in de tijd dat ik ORMIT opbouwde – ook in wat ik hierna nog verder ga doen. Het gaat nu om levenskunst in deze nieuwe periode voor mij. Dan komt er vanzelf voldoende uitdaging voor mij.'
Nieuwsgierig geworden? In de jongste uitgave van het magazine vind je het volledige interview, inclusief Hetty van Ee's CV. Pak je kans: dit dubbeldikke zomereditie is voor de laatste keer gratis te downloaden.
- medewerkersgericht
- Routiniers
- klantcontact
- medewerkersgeluk
- verandering
- medewerkersbetrokkenheid
- werkgeuk
- exmployee experience
- stakeholders
- nieuwe medewerkers
- interview
- HR
- ORMIT
- leiderschap
- Hetty van Ee
- communicatie
- zingeving