Tempo-Team maakt tempo met digitale assistentie
Een snellere en betere match door het grondiger inzetten van data voor de klant én de kandidaat: Tempo-Team zit middenin een verregaande digitale transitie. Door het gebruik van de ‘Jobbot’ kan het uitzendbureau binnen één dag geschikte kandidaten voorstellen aan klanten die op zoek zijn naar nieuw talent. Mariël Tiemersma, Manager Tempo-Team Online, praat ons hierover bij. ‘Niet alleen de wens van de klant staat bij deze nieuwe ontwikkeling centraal; ook naar de wensenlijst van de kandidaten wordt goed gekeken.’
Sinds jaar en dag zet Tempo-Team, dochterbedrijf van Randstad, data in om geschikte kandidaten te koppelen aan werkgevers, vertelt Tiemersma. Maar met het nieuwe online uitzendbureau zet het bedrijf de volgende stap. ‘Door het nieuwe platform krijgt de klant na het indienen van de vacature direct toegang tot een online omgeving, waarin de Jobbot werkzaam is. Deze digitale assistent kan vervolgens per individuele vacature kandidaten voorstellen.’
Openheid van zaken
Er wordt bij deze zoektocht niet alleen gekeken naar wat de klant wil; ook de wens van de kandidaat doet er toe. In wat voor functie heeft het talent bijvoorbeeld interesse, wil hij doorgroeien en wat ambieert de persoon verder in zijn zoektocht naar een baan? ‘Om de tool zo goed mogelijk te laten werken hebben we al deze gegevens nodig.’ Het veilig en verantwoord verzamelen van data is essentieel, maar Tiemersma vult aan dat de functie valt of staat met hoe deze informatie wordt ingezet.
Door open te zijn over het leerproces van het nieuwe systeem probeert Tempo-Team klanten over de streep te trekken om via de nieuwe tool op zoek te gaan naar een geschikte kandidaat. ‘Klanten reageren heel positief op het feit dat we open zijn over dat onze nieuwe digitale assistent nog lerende is. Ik denk als we dit niet hadden genoemd, mensen sneller afhaken als er iets misgaat. Juist door er open over te zijn, verlaag je de drempel om uit nieuwsgierigheid eens te kijken wat de Jobbot voor jou als bedrijf kan betekenen.’
Tweerichtingsverkeer
Deze transparantie wil Tiemersma in de toekomst graag doortrekken naar het ook inzichtelijk maken voor kandidaten waar klanten naar op zoek zijn. ‘Door transparant te zijn richting de kandidaten, laat je hen ook zien wat er allemaal speelt en welke bedrijven misschien bij hen passen. Zo breng je kandidaten en klanten samen op een andere manier dan via cv’s. Je bent dus op een vernieuwde manier bezig met die perfecte match.’
Of de Jobbot de recruiter uiteindelijk gaat vervangen? Tiemersma denkt van niet. ‘Er zijn zoveel verschillende banen en type mensen, dat gaan we niet met data alleen kunnen ondervangen. Ik geloof meer in een model waarin het elkaar versterkt. Dat je data op een veilige manier voor je laat werken, maar niet dat data jou vervangt. Het menselijke aspect bij de zoektocht naar een baan is ontzettend belangrijk. Uiteindelijk maak je zo’n keuze ook omdat het goed voelt en niet alleen omdat een robot zegt dat je de juiste match bent.’
- chatbot
- AI
- sollicitatieproces
- Tempo-Team
- technologie
- solliciteren
- artificial intelligence
- recruitment
- tech
- medewerkersgericht
- kunstmatige intelligentie
- digitale assistent
- digitalisering