Bevlogenheid best op orde in zorgsector

Bevlogenheid best op orde in zorgsector
  • 24 februari 2014
  • Redactie

‘Een medewerkertevredenheidsonderzoek meet de verkeerde zaken. Je moet kijken hoe je je personeel op een positieve manier activeert’, pleit hoogleraar arbeids- en organisatiepyschologie Arnold Bakker. Daarmee reageert hij op een onderzoek van FunktieMediair en Schouten & Nelissen onder ruim 6.000 medewerkers in de zorg.

Het betreffende onderzoek maakt duidelijk dat werknemers van zorgorganisaties meer bevlogen zijn dan medewerkers in andere branches, waaronder bijvoorbeeld de overheid of het onderwijs. Die bevlogenheid brengt met zich mee dat zorgprofessionals meer toegewijd zijn, plus energieker en trotser op hun werk dan anderen, aldus de onderzoekers. Van alle ondervraagde werknemers in de zorg is 41% bevlogen. Dit percentage ligt 16% boven het nationaal gemiddelde. Dertien procent is niet bevlogen, terwijl die hoeveelheid in Nederland gemiddeld op 24 procent ligt.

Empathie
Volgens de onderzoekers zijn bevlogen medewerkers fysiek gezond, proactief, betrokken bij de organisatie en nemen zij het plezier uit hun werk mee naar huis. Toch spelen er in de zorg ook een aantal factoren die werknemers belemmeren om bevlogen te worden, schrijft Skipr naar aanleiding van het bevlogenheidsonderzoek dat reeds is uitgevoerd in de eerste helft van vorig jaar. Zo komt er in de zorg relatief veel stress voor en ligt het ziekteverzuim al jaren boven het landelijk gemiddelde. Ook de bureaucratie en regeldruk zijn obstakels voor bevlogenheid bij zorgmedewerkers.

In een reactie op de betreffende studie legt Bakker uit veel meer waarde te hechten aan bevlogenheidsonderzoek, aangezien dit de actieve vorm is van een positieve gemoedstoestand. Tevredenheid is passief, stelt hij. ‘Een medewerkertevredenheidsonderzoek meet de verkeerde zaken. Je moet kijken hoe je je personeel op een positieve manier activeert.’ Een leidinggevende heeft daarin een gewichtige rol. Diegene moet open staan voor ideeën uit de organisatie en waardering tonen. Verder geven zorgmedewerkers aan het belangrijk te vinden dat leidinggevenden empatisch en flexibel zijn en goed kunnen communiceren. Vraag het rapport hier gratis aan.

comments powered by Disqus