Consumentenbond hamert op betalen per seconde
Telecomproviders moeten telefoongesprekken op de seconde afronden, in plaats van op de minuut. De Consumentenbond is een nieuwe actie gestart om deze consumentenwens in vervulling te zien gaan.
Volgens de bond zijn consumenten 18 tot 30 procent duurder uit dan noodzakelijk doordat telecomproviders de beltijd op de minuut afronden. Om deze handelingen definitief een halt toe te roepen, lanceert de Consumentenbond nu de campagne ‘Stop afronden op minuten’. Daarnaast dringt de organisatie er bij minister Kamp van Economische Zaken op aan een einde te maken aan de ‘oneerlijke praktijken’.
Begin 2012 deed de Consumentenbond eveneens al een poging een einde te maken aan het betalen per minuut. Sinds januari 2013 zijn telecomproviders verplicht om minimaal één abonnement in het portfolio op te nemen waar per seconde wordt afgerekend. KPN biedt zo’n abonnement, maar dochters Hi, Telfort en Simyo bijvoorbeeld weer niet. Ziggo rekent alle abonnementen per seconde af.