UMC St. Radboud meest ‘social savvy’
Steeds meer ziekenhuizen in Nederland maken gebruik van social media voor het contact met patiënten. Dat blijkt uit de meest actuele analyse van online communicatiespecialisten Anne van der Heyden en Ruud Kessels. UMC St. Radboud is momenteel het meest ‘social savvy’, gevolgd door het Maxima Medisch Centrum en UMC Utrecht.
Voor 2013 komen de onderzoekers tot de volgende conclusies:
- Social media zijn een geaccepteerd onderdeel van de patientencommunicatie geworden, zij het nog in beperkte mate. De communicatie is nog teveel gericht op het zenden van informatie, in plaats van het aangaan van een dialoog.
- Ziekenhuizen benutten nog marginaal de contacten die patiënten zelf initiëren.
- Vooral UMC’s en enkele STZ-huizen (Samenwerkende Topklinische Ziekenhuizen, red.) hebben zich in social media patiëntencommunicatie ontwikkeld.
Sociale interactie
Tijdens de analyse constateerden Van der Heyden en Kessels 55 telefoonnummers en 73 verwijzingen naar social media accounts op de websites van ziekenhuizen. Laatstgenoemde hoeveelheid is een verdubbeling ten opzichte van 2011. E-mail is totaal uit beeld: slechts 1 zorginstelling staat open voor e-mails van patiënten. De onderzoekers suggereren dan ook dat ziekenhuizen afstappen van e-mail en dit contactkanaal inruilen voor interactie via social media. Opvallend is ook het grote aantal patiënten dat zich bij binnenkomst in het ziekenhuis aanmelden (via check-ins op Facebook). ‘Daarmee geven zij expliciet aan zich open te stellen voor contact. Echter, deze interactiekansen worden nog marginaal benut.’
Met een totaal van 120 punten toont het UMC St. Radboud zich het meest actief op het gebied van social media. Het Maxima Medisch Centrum scoorde in 2013 112 punten en de winnaar van de vorige meting, UMC Utrecht, bleef steken op 96 punten. ‘De grote activiteit van de top 3 vertaalt zich in meer volgers en duidelijk meer invloed op de social media platforms’, schrijven de onderzoekers in het ondernemersmagazine Zorgmarkt.