Excuses ING inzake proef met klantgedrag
ING-directievoorzitter Nick Jue verontschuldigt zich vandaag in een open brief voor de onrust die is ontstaan over het voornemen van de bank om bedrijven op maat gesneden advertenties te bieden op basis van het betalingsgedrag van klanten. In zijn optiek is ING ‘niet duidelijk genoeg geweest over dit gevoelige onderwerp’. De aangekondigde proef is voorlopig in de ijskast gezet.
Op de eigen website doet de bankinstelling er alles aan het klantvertrouwen te bestendigen zo niet terug te winnen. ‘Ik kan het niet duidelijker stellen: Uw individuele klant- en transactiegegevens worden door ING niet met derden gedeeld of verkocht. De proef die in Het Financieele Dagblad werd genoemd was bedoeld om klanten te helpen met hun persoonlijke geldzaken en voor hen besparingen te realiseren. Het doel is nadrukkelijk niet om informatie over transacties met externe bedrijven te delen en daarmee commercieel te gebruiken’, schrijft Jue onder meer over de toepassing van klantdata.
Klantenfeedback
ING benadrukt in de brief alle klantsignalen ter harte te nemen. Verder wil de bank in samenspraak met klanten, toezichthouders, privacy-organisaties en consumenteninstanties bepalen of en hoe nu verder te gaan met de proef die direct na de aankondiging tot een veelvoud aan kritische reacties leidde. Jue: ‘Of wij een proef gaan uitvoeren met een selecte groep klanten die hiervoor belangstelling heeft, wanneer en onder welke condities, zullen we pas bepalen na deze gesprekken. De belangen en behoeften van onze klanten staan daarbij centraal. Indien men voldoende voordeel ziet van een dergelijke aanvullende dienstverlening, zullen we mogelijk tot een test overgaan. Aangezien we de tijd willen nemen om zorgvuldig met alle partijen, en vooral onze klanten in gesprek te gaan, zal er voorlopig geen proef plaatsvinden.’
In een reactie aan Nu.nl zegt de Consumentenbond blij te zijn dat er een voorlopige streep door het plan is getrokken. ‘We hopen natuurlijk dat het helemaal van de baan is. Hier is zoveel verwarring en onrust over ontstaan, heel slecht voor het vertrouwen. Laat ze nou eerst eens zorgen dat de bancaire dienstverlening op orde komt, daar valt nog heel veel te verbeteren’, meent een woordvoerster.