ACM richt pijlen op online consument en privacy

ACM richt pijlen op online consument en privacy
  • 13 mei 2014
  • Redactie

De online consument, privacy, cookiewetgeving en online aankopen. Onder meer die thema’s staan op de ACM-agenda voor 2014-2015. Een online consultatieronde ging vooraf aan de vaststelling van de onderwerpen.

Eerder dit jaar deed de Autoriteit Consument & Markt een voorzetje met mogelijke thema’s (de online consument, overstapdrempels in energie en zorg, investeringsbereidheid in telecom- en energienetwerken, publieke aanbestedingen en de consument in de zorg), waarna bedrijven, consumenten en (overheids)instanties hierover mee konden denken. In totaal kwamen ruim 170 reacties binnen, tot genoegen van bestuursvoorzitter Chris Fonteijn. ‘Ik vind het belangrijk om te horen of de thema’s die we in het vizier hebben, daadwerkelijk de grootste problemen voor bedrijven en consumenten zijn. Er waren interessante dialogen te zien over heel diverse onderwerpen. We hebben bruikbare reacties binnengekregen, variërend van nuttige informatie over levertijden bij webwinkels tot concrete tips over vermoedelijke kartels. Daar gaan we mee verder.’

Bescherming online
De online consument vormt één van de aandachtspunten. Hierbij draait het onder andere om internetters te beschermen tegen problemen en gevaren, zoals stelen en misbruiken van persoonsgegevens, onvoorziene mobiele kosten voor datagebruik of aanbieders die regels voor consumentenbescherming overtreden. De ACM houdt de ontwikkeling van internet als verkoopkanaal goed in de gaten en is alert op mededingingsrisico’s die de kansen van bedrijven en consumenten kunnen beperken.
Ook privacy geniet steeds meer belangstelling. Zowel consumenten als aanbieders handelen hier echter niet altijd naar. Onderzoek moet duidelijk maken of dit het gevolg is van een gebrek aan informatie. Zo ja, dan zal de toezichthouder de voorlichting aan consumenten hierop aanpassen. De via ConsuWijzer verkregen klachten bracht de ACM verder op drie webwinkelgerelateerde thema’s: het recht van garantie bij aankopen op internet, de (bewuste) keuze voor vooruitbetaling en informatie over de voorraad en levertijd.

comments powered by Disqus