Gastvrijheid meten met behulp van nieuwe Welkomscan
WelkomFactor, een bureau gespecialiseerd in gastvrijheidoptimalisatie, introduceert vandaag de Welkomscan. Door middel van deze methodiek kunnen medewerkers ervaren hoe gasten, klanten, bezoekers, patiënten en leveranciers de gastvrijheid van hun organisatie beleven.
Aan de hand van een vragenlijst over zes verschillende onderwerpen, zoals telefonische bereikbaarheid en ontvangst, wordt de gastvrijheid door de bril van de klant bekeken, ervaren en gemeten. De resultaten van de Welkomscan bieden inzicht voor het vergroten van de gastvrijheid. Alice Abrahamse, oprichter WelkomFactor, hierover: ‘Die andere bril opzetten zorgt echt voor eye-openers. Zo vallen bijvoorbeeld ineens de overvolle speelgoedmanden op waar men over struikelt in de wachtkamer van een zorginstelling. Een plek waar notabene vooral senioren komen.’
Volgens Abrahamse is de mate van gastvrijheid een bepalende factor voor het terugkomen van klanten/gasten. ‘Het mooie van gastvrijheid is dat het geen geld kost en tegelijkertijd veel meerwaarde oplevert. Een glimlach op het gezicht kost niets en is aan de andere kant onbetaalbaar!’ In navolging van het televisieprogramma Radar gaat het in 2011 opgerichte WelkomFactor binnenkort ook een variant op de ‘Warme Douche’ publiceren op haar website, door positieve en gastvrije ervaringen te delen.