Plantronics gaat ‘slimmer werken’
Headsetleverancier Plantronics heeft zijn nieuwe kantoor en Customer Interaction Centre in Hoofddorp ingericht volgens slimmer werken-principes. Ruimte, technologie en mensen vormen de drie speerpunten.
‘Het ontwerp van ons nieuwe kantoor is ontstaan uit het streven een effectievere werkomgeving te creëren, waarin onze werknemers zich comfortabel voelen en productiever kunnen zijn’, licht Philip Vanhoutte, SVP en EMEA managing director van Plantronics, toe. Voor het nieuwe ontwerp is rekening gehouden met de wensen en eisen van werknemers, plus de aanbevelingen voor een modern kantoor van Jeremy Myserson van het Royal College of Art in Londen. ‘Medewerkers zijn nu in staat te werken waar en wanneer zij het productiefst en meest rendabel zijn en het milieu het minst belasten.’
Galm maskeren
In het gebouw zijn vier essentiële nieuwe typen kantoorruimten gerealiseerd die focussen op de mogelijkheid om te concentreren (individueel werk), samen te werken (groepssessies), te communiceren met anderen (virtueel of face-to-face) en voor het opdoen van energie. Speciale aandacht is besteed aan akoestiek, één van de meest storende factoren op een werkvloer en in een contactcenter. Om het geluid tot een minimum te beperken, is het ABC (absorptie, blokkeren en camoufleren) van ruimteakoestiek gebruikt. Panelen en textiel absorberen geluid om de omgeving stil te maken. De verschillende geïnstalleerde afweermechanismen, zoals geluidsbarrières, voorkomen dat het geluid zich voortzet. Tenslotte zorgt de productie van antigeluid ervoor dat galm en geluiden die door het hele kantoor anders hoorbaar zouden zijn, worden gemaskeerd.
‘Plantronics is vastbesloten om wereldwijd uitstekende klantenservice te bieden en onze teams in Hoofddorp spelen daar een belangrijke rol in’, zegt Paul Clark, VP en General Manager Northern & Eastern Europe, Russia & sub-Saharan Africa bij Plantronics. ‘In ons contactcenter hebben we een pilot uitgevoerd waarbij medewerkers thuis konden werken en beschikken over goede technologie. Hieruit kwam naar voren dat deze werkwijze een significant hogere tevredenheid van zowel de werknemer als de klant opleverde en dat het ziekteverzuim daalde.’
De hoofdkantoren in Amerika en het Verenigd Koninkrijk evenals de kantoren in Mexico, China, Duitsland en Spanje zijn al ingericht volgens de slimmer werken-principes en in de toekomst zullen andere kantoren volgen.