KBC investeert in omnichannel dienstverlening

KBC investeert in omnichannel dienstverlening
  • 19 juni 2014
  • Redactie

De Belgische bank KBC investeert € 500 miljoen in Big Data om real-time het klantgedrag te volgen en te analyseren. Uitgangspunt is de verschillende contactkanalen (bankkantoren, contactcenter, online en mobiel) meer in lijn te brengen.

De plannen zijn uit de doeken gedaan tijdens de jaarlijkse beleggersbijeenkomst van de betreffende bankinstelling. ‘Wanneer we zien dat een klant ‘s avonds op zoek is gegaan op onze website, kan een medewerker van KBC de volgende dag telefonisch contact opnemen’, legt Daniel Falque, ceo KBC België, uit aan De Tijd. ‘Een contactcenter zal in staat zijn proactief voorstellen te doen, in plaats van zijn reactieve, defensieve functie vandaag de dag.’

50-50
Voor de totstandkoming van de databank en daarmee klantgegevens te gelde te maken, trekt de bank maar liefst € 500 miljoen uit verspreid over zes jaar. Van dit bedrag gaat € 250 miljoen naar de Belgische divisie, waarvan de helft is gereserveerd voor nieuwe IT-systemen en de andere helft voor het samenstellen van teams voor data-analyse.

KBC benadrukte bij de aankondiging niet de intentie te hebben de grenzen van privacywetgeving af te tasten. Klantgegevens verkopen aan andere bedrijven is geenszins aan de orde. 'Informatie over de consumptiepatronen van de klant, al dan niet van ons afkomstig, zullen we wel gebruiken om op maat gemaakte voorstellen te doen', aldus Falque.

comments powered by Disqus