Natte handtekening of ook e-mail?

Natte handtekening of ook e-mail?
  • 12 juni 2014
  • Redactie

De Wet Consumentenrechten treedt morgen, vrijdag 13 juni, in werking. Dit houdt onder andere in dat een natte handtekening benodigd is bij overeenkomsten die via telemarketing gesloten zijn, zo werd enige tijd terug kenbaar gemaakt tijdens een DDMA-bijeenkomst over dit onderwerp. Onder bepaalde omstandigheden is een bevestiging per e-mail eveneens rechtsgeldig.

‘Een natte handtekening is een manier om schriftelijk te laten bevestigen. Een andere elektronische wijze mag ook, mits je aan een aantal voorwaarden voldoet’, verduidelijkt Jitty van Doodewaerd, Compliance Officer DDMA. ‘Zo moet de overeenkomst bijvoorbeeld raadpleegbaar zijn door beide partijen. Dit is ook zo besproken tijdens de behandeling van de wet. Het Ministerie geeft het volgende aan: "Wanneer aan de hiervoor genoemde voorwaarden wordt voldaan, kan een overeenkomst ook op elektronische wijze tot stand komen, bijvoorbeeld, door middel van het aanklikken van een in een e-mail gezonden hyperlink. Wel zij hierbij opgemerkt dat voor de consument duidelijk dient te zijn dat hij door het aanklikken van de hyperlink daadwerkelijk een overeenkomst sluit." (Kamerstukken II, 2012-2013, 33520, nr. 7).’

Vereisten
Patrick Jordens, oprichter DMCC, beaamt desgevraagd dat zowel een handtekening op papier als een elektronische bevestiging (bijvoorbeeld een e-mail) rechtsgeldige handelingen zijn in situaties waarbij het schriftelijkheidsvereiste om de hoek komt kijken. Dit geldt bij alle vormen van telemarketing. Louter moeten werken met natte handtekeningen zou te hoogdrempelig zijn voor bedrijven. ‘Bij een elektronische overeenkomst moeten wel een aantal verplichtingen worden ingevuld door de verkopende organisatie. Zo moet de overeenkomst op een duurzame wijze raadpleegbaar zijn, dus in een PDF-bestand of online bijvoorbeeld. Ook moet voor de consument duidelijk zijn wanneer de overeenkomst tot stand komt en moeten beide partijen elkaars identiteit kunnen vaststellen’, aldus Jordens.

In reactie op de ontstane verwarring in de markt laat principal consultant Alexander Singewald op LinkedIn nog het volgende weten: ‘Het contract is één en ook de minister had al in de memorie van toelichting toegezegd dat er gebruik kan worden gemaakt van een elektronische overeenkomst zoals in ons burgerlijk wetboek. Maar wat wordt vergeten is de SEPA-problematiek met betrekking tot incasso: volgens de bankenvoorwaarden moet het mandaat nog steeds een schriftelijk document zijn met een natte handtekening. Over andere oplossingen wordt nog gesproken op Europees niveau, onder andere de FEDMA. Dus de helft van het probleem is 'opgelost', namelijk het contract fysiek of elektronisch. Voor het mandaat is nog steeds een fysiek document met natte handtekening nodig (datum 11 juni 2014).’

Geen overgangsrecht
De nieuwe consumentenrechten zijn vanaf morgen direct effectief. Meer hierover, waaronder ook de bijkomende informatieverplichtingen en de nieuwe herroepingstermijn, lees je in Telecommerce Magazine.

comments powered by Disqus