Máxima Medisch Centrum lanceert patiëntenportaal
Zelf afspraken maken bij Máxima Medisch Centrum, nakijken welke allergieën gevonden zijn, uitslagen van onderzoeken terugzien en brieven van een specialist aan de huisarts nalezen: dat kunnen patiënten van MMC sinds kort eenv oudig thuis, via het digitale patiëntenportaal MijnMMC. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet in het bieden van meer regie aan de patiënt in zijn zorgproces.
Met het digitale patiëntenportaal kunnen patiënten van MMC zelf bepaalde afspraken maken, eerdere en gemaakte afspraken terugzien en delen van het eigen patiëntendossier inzien zoals uitslagen van röntgenonderzoeken. Moet een patiënt vóór zijn bezoek aan een medisch specialist al een vragenlijst invullen, dan kan dat vanaf nu in alle rust thuis, via het portaal. Ook het wijzigen van contactgegevens kan eenvoudig met behulp van dit platform. In het kader van de veiligheid kunnen patiënten alleen zelf inloggen op het portaal en enkel via hun DigiD. Tevens moet de identiteit van de patiënt zijn vastgesteld bij MMC. Als dat nog niet is gebeurd, moeten patiënten zich eenmalig legitimeren bij de inschrijfbalie van het ziekenhuis in Veldhoven.
Inspraak van patiënten
De feedback van patiënten, de cliëntenraad, artsen en verpleegkundigen is betrokken bij de ontwikkeling van MijnMMC. Hierdoor sluit het protaal goed aan op de wensen van de patiënt, meent Therese Hanneman, voorzitter van de cli ëntenraad. ‘Wij zijn vanaf de start van de ontwikkelingsfase enthousiast over het portaal en actief betrokken. Het platform biedt de patiënt de kans op een betere regie op zijn behandeling en op een meer gelijkwaardige dialoog met zijn behandelend specialist.’
In de nabije toekomst zal het portaal worden uitgebreid. Een groep medisch specialisten verkend momenteel nieuwe mogelijkheden, onder meer voor het aanbieden van e-consulten en mogelijk maken van toepassingen op tablets en smartphones.