Social media boeit verenigingsleden amper
E-mail en telefonisch contact zijn ‘by far’ de meest populaire kanalen voor leden van een vereniging om in contact te staan. 59% stelt vragen bij voorkeur per mail, terwijl 26% liever belt. Social media speelt geen rol van betekenis, gezien de twee procent die hier gebruik van maakt. Het onderzoek van CRM Partners is gehouden onder 525 leden van ledenorganisaties en belangenverenigingen.
Ook in geval van klachten kiezen de ondervraagde leden voor traditionele communicatiemiddelen. Meer dan de helft van de respondenten (53%) zet een klacht op de mail, tegenover 31 procent die verhaal haalt middels de telefoon. Net als bij vragen prefereert slechts twee procent van de leden contact via social media als het klachten betreft. Vooral in de leeftijdscategorie 18-29 jaar zijn sociale netwerksites een populair communicatiemiddel. Van de 60-plussers heeft niemand een voorkeur voor de inzet van online platforms.
‘Veel ledenorganisaties maken zich nog altijd druk over hun ledenaantallen en de relatie met hun leden. Goed zicht hebben op hoe leden het liefst communiceren met hun vereniging is daarom noodzakelijk’, vindt Aad Schulten, verantwoordelijk voor het MembersLab bij CRM Partners. Door gegevens, wensen en behoeften op het gebied van communicatie van leden vast te leggen, behouden leden naar zijn idee de controle en regie en werken ledenorganisaties ook automatisch aan het verstevigen van de band met hun leden. ‘Dit wordt extra versterkt wanneer leden die voorkeur zelfstandig kunnen registeren.’ In de praktijk wordt communicatievoorkeuren overigens mondjesmaat vastgelegd: 59% van de ondervraagden doet dit (nog) niet.