‘375 miljoen klantdata gestolen of verloren gegaan’

‘375 miljoen klantdata gestolen of verloren gegaan‘
  • 30 juli 2014
  • Redactie

SafeNet meldt vandaag dat in de eerste helft van dit jaar 375 miljoen klantdatabestanden zijn geschaad als gevolg van datalekken. Volgens de informatiebeveiliger is identiteitsdiefstal de belangrijkste reden hiervoor.

Uit de Breach Level Index (BLI) van SafeNet blijkt dat er tussen april en juni 2014 in totaal 237 datalekken waren, die samen meer dan 175 miljoen klantbestanden met persoonlijke en financiële informatie schaadden. Tel je de digitale gebeurtenissen uit het eerste kwartaal van dit jaar daarbij op, dan kom je uit op 559 datalekken in totaal en ruim 375 miljoen klantgegevens die gestolen of verloren zijn gegaan. Met 83% van alle datalekken zijn retailers afgelopen periode het hardst geraakt door misbruikers van big data. In slechts vier procent van de gemelde datalekken in het tweede kwartaal was encryptie gebruikt.
 
Tanden flossen
Aanvullend hield de informatiebeveiliger onlangs een wereldwijd onderzoek onder ruim 4.500 consumenten. Bijna veertig procent van hen gaf daarin aan nooit – of waarschijnlijk nooit – iets te kopen bij of zaken te doen met een bedrijf dat te maken heeft gehad met datalekken. Die hoeveelheid steeg naar 65 procent als bij de datalekken financiële of gevoelige informatie van klanten betrokken was.

Volgens Dirk Geeraerts, regionaal salesdirecteur bij SafeNet, is het niet verrassend dat geavanceerde cybercriminelen toegang krijgen tot belangrijke data. ‘Opvallend is echter wel dat slechts één procent van de aangetaste bestanden versleuteld was. De voordelen van encryptie zijn al tijden bekend, maar bedrijven maken er gewoon geen gebruik van. In de beveiligingsbranche staat encryptie gelijk aan je tanden flossen. Iedereen weet dat het goed voor je is en de technologie heeft zich bewezen, maar slechts een klein percentage van de bedrijven doet het goed.’

comments powered by Disqus