CM neemt KPN Callfactory over
Mobiele dienstverlener CM neemt alle activiteiten over van SMS-dienstverlener KPN Callfactory. Met deze overname zet CM een belangrijke stap in de consolidatie van SMS-dienstverleners in Nederland.
KPN Callfactory ontstond na het zogenaamde Henny Huisman-syndroom waarbij het landelijke telefoonnetwerk werd platgelegd na overbelasting. In 1988 riep presentator Huisman 6 miljoen kijkers tijdens de Soundmixshow op om telefonisch te stemmen op hun kandidaat. Een miljoen mensen volgden dat advies op waarna het landelijke netwerk bezweek.
Callfactory zet werk voort
CM zet Callfactory voort als handelsnaam binnen CM. Callfactory is van oudsher een echt bel- en IVR-bedrijf, een toepassing die KPN vanaf 2011 fasegewijs afstootte. CM wil de Interactive Voice Response (IVR)-toepassingen weer bij Callfacory terugbrengen. De kennis binnen Callfactory blijft behouden: de medewerkers gaan mee in de overname. Ook de dienstverlening aan de klanten van Callfactory blijft behouden.
Strategie
De overname van Callfactory is onderdeel van een consoliderende strategie binnen de Nederlandse, maar ook de Belgische, Franse en Britse mobile messagingmarkt. De basis voor die strategie werd in 2007 gelegd waarna 10 zowel Nederlandse als Belgische bedrijven aanhaakten bij of opgingen in CM. Zo ging het Belgische MobileWeb onlangs op in CM Telecom België.
Jeroen van Glabbeek, CEO van CM: 'De overname van Callfactory is een belangrijke stap voor CM. KPN Callfactory heeft een grote aantrekkingskracht op de mobiele markt en grote bedrijven. Callfactory is het eerste en tevens grootste bedrijf dat zich specialiseerde in telefoondiensten en IVR. Dat willen we weer terugbrengen naar Callfactory. Mede door de overname van Callfactory verwachten we een omzetgroei van 55 naar 66 miljoen euro dit jaar.'
Innovaties
De overname biedt Callfactoryklanten de gelegenheid te kiezen uit een breder aanbod in producten en diensten. Bovendien kunnen zij nu gebruikmaken van innovaties op het gebied van het versturen van app pushnotificaties, mobile payments, hosting en CM's Network Operations Center dat dag en nacht bereikbaar is voor ondersteuning en monitoring.