PGGM: ‘Mijn-omgeving wordt steeds belangrijker’

PGGM: 'Mijn-omgeving wordt steeds belangrijker'
  • 13 oktober 2014
  • Redactie

PGGM schrapt de komende drie jaar 200 van de ongeveer 1.300 voltijdsbanen om kosten te besparen. Gedwongen ontslagen zijn niet uitgesloten. De reorganisatie raakt eveneens de Klant Contact Organisatie (KCO) van de pensioenuitvoerder, beaamt woordvoerder Maurice Wilbrink.

In dit stadium kan Wilbrink nog niet in getallen uitdrukken op welke bedrijfsonderdelen hoeveel banen weg zullen vallen, maar ‘de reorganisatie zal in de volle breedte plaatshebben en alle afdelingen zullen het merken’. ‘KCO is al langer bezig om de klantketen te verkorten. Daar zijn in 2013 al enkele efficiencyslagen gemaakt en die lijn zetten we nu verder door’, aldus de PGGM-woordvoerder over de divisie die wordt aangestuurd door Frank Rademakers, Contactcentermanager van het Jaar 2014. Op dit moment werken er 75 medewerkers op het contactcenter van de pensioenuitvoerder. Hoog op de agenda bij PGGM staat het digitaal servicen van klanten (pensioenfondsen, red.). ‘De Mijn-omgeving wordt steeds belangrijker. We willen de fondsendeelnemers verleiden hier meer gebruik van te maken.’

Eind oktober spreekt PGGM met de betrokken vakbonden over de gevolgen van de reorganisatie voor de werknemers. De reorganisatie moet in 2017 circa € 50 miljoen opleveren.

Verbaasd
Voor Abvakabo FNV komt de reorganisatie volstrekt onverwacht. De vakbond wijst erop dat er begin dit jaar nog een nieuwe cao is gesloten met een looptijd tot 2016, waarin expliciet is opgenomen dat er geen gedwongen ontslagen mogen vallen in deze periode. ‘We horen graag op korte termijn waarom PGGM deze stappen wil nemen’, zegt Abvakabo aan RTV Utrecht. ‘Wij denken dat gedwongen ontslagen helemaal niet nodig zijn.’ De vakbond stelt dat de pensioenuitvoerder eerst moet kijken naar de salarissen van de top van het bedrijf.

comments powered by Disqus