Vodafone investeert in verbeterde selfserviceopties
Vodafone Nederland rondt in 2015 de vernieuwing van zijn IT-infrastructuur af. De telecomprovider maakt de komende maanden zijn klantenservicesystemen klaar met als doel ‘naadloos geïntegreerde producten en diensten’ te kunnen aanbieden.
Met de transformatie is een investering van € 200 miljoen gemoeid. Het bedrijfsbrede IT-systeem gaat het hart vormen van hoe Vodafone alle producten en diensten ontwikkelt, verkoopt, aflevert, ondersteunt en factureert. Volgens Rob Shuter, ceo Vodafone Nederland, betekent echte integratie niet alleen het samengaan van producten en diensten aan de voorkant, zoals vast en mobiel in één pakket of Netflix op je smartphone. ‘Het houdt ook in dat je je processen aan de achterkant integreert, zodat klanten in alles ervaren dat ze met één aanbieder hebben te maken. Om in de toekomst verder te kunnen groeien, flexibel te blijven en een verbeterde klantervaring te bieden, is het nodig dat wij nu onze IT-infrastructuur vernieuwen en vereenvoudigen. Alleen dan blijven we voor onze klanten de makkelijkste plek om zaken te doen’, meent hij.
De voorbereidingen voor de transformatie zijn reeds in 2011 gestart, meldt het telecombedrijf. In het komende half jaar worden eerst particuliere en kleinzakelijke klanten gefaseerd overgezet, later volgen grootzakelijke klanten. Eenmaal aangesloten op het nieuwe systemen, kunnen klanten rekenen op een meer inzichtelijke rekening en meer functionaliteiten in de Mijn-omgeving. Op termijn worden daar verbeterde (self)servicemogelijkheden aan toegevoegd.