Bas Hoogland wenst authenticiteit in social service
Maak het niet te complex, tipt Bas Hoogland aan een ieder die met webcare te maken heeft. De afzwaaiende Chief Commercial Officer van Landal GreenParks pleit ervoor meer vanuit het hart te denken en te handelen.
Bas, je bent onlangs verkozen tot Mr. Klantvriendelijkheid 2014. Hoe vind je dat?
‘Lachen. Het is toch een erkenning voor klantvriendelijkheid en de wil om altijd in het belang van de klant te handelen. Je hoort en leest het vaak dat bedrijven de klant centraal zetten, maar slechts bij een enkeling is dat ook in de directiekamer daadwerkelijk het geval. Waaronder Landal.’
Horen we dit straks ook terug in jouw verhaal op het Social Service Congres?
‘Ik ga de aanwezigen op scherp zetten met de vraag waar het nou écht om gaat? In mijn optiek wordt er erg ingewikkeld en moeilijk gedaan over social media en de samenstelling van een strategie. Het is een vorm van klantcontact, die je goed moet monitoren en managen en waar je de interactie met de klant moet aangaan. Meer is het niet.’
Zelf ben je ook veelvuldig op Twitter te vinden.
‘Klopt. Dit medium stelt mij in staat om de organisatie een gezicht te geven. Zo nu en dan beloon ik volgers ook weleens met een weekendje weg. Twitter gebruik ik duidelijk als een marketingmachine. Heel commercieel dus, maar opvallend genoeg geven de meesten aan dat ze dit niet zo ervaren.’
Waar leent social media zich goed voor volgens jou?
‘In de toerismesector heb je onwijs veel content die je kunt delen. Verder kun je vragen van gasten beantwoorden en ze inspireren. Aan de andere kant wil ik social media niet belangrijker maken dan het is. Het mag wel wat minder bla bla zijn.’
Wat zijn voor jou de belangrijkste kernwaarden voor social service?
‘Authenticiteit. Het moet echt zijn. Daarnaast moet je bereikbaar zijn. Al met al mag het allemaal wel wat pragmatischer. Maak het niet te ingewikkeld en denk meer na vanuit je hart.’
Eind november opent Hoogland het Social Service Congres in Nieuwegein.