Code Postfilter aangescherpt
Stichting Postfilter vernieuwt de Code Postfilter. In plaats van drie jaar worden de wensen van consumenten met betrekking tot ongevraagde geadresseerde reclamepost nu vijf jaar vastgelegd. ‘Met de Code Postfilter is een goede en correcte klachtafhandeling gegarandeerd.’
Directeur Richard Groenewoud laat weten dat deze aanpassingen zijn gedaan op basis van enkele jaren ervaring met het werken met de Code Postfilter. ‘Met de nieuwe regels zetten brancheorganisaties DDMA, NUV, KVGO, Thuiswinkel.org en VFI en de Nederlandse Postbedrijven een volgende stap om de voorkeuren van de consumenten te respecteren om geen geadresseerde reclamepost te ontvangen. Met de Code Postfilter is een goede en correcte klachtafhandeling gegarandeerd en met de Nederlandse Reclame Code is het toezicht op een goede naleving van de code geborgd’, meent hij.
Stichting Postfilter beheert het Nationaal Overledenenregister en het Nationaal Postregister. Deze registers zijn een aanvulling op het wettelijke ‘recht van verzet’. Het wettelijke recht van verzet verplicht bedrijven om aan consumenten de mogelijkheid te bieden om geen ongevraagde reclamepost van het specifieke bedrijf meer te ontvangen. In augustus 2010 werd bekend dat er achter de schermen werd gesleuteld aan een ‘code’ om ongevraagd geadresseerd reclamedrukwerk een halt toe te roepen.