Opiness combineert reviews met KTO’s
De oprichters van Zoover introduceren een nieuw platform voor consumentenreviews: Opiness.nl. De Nederlandse startup combineert klanttevredenheidsonderzoeken met klantbeoordelingen over dienstverleners. Het in 2011 opgerichte reviewplatform Preferenso gaat op korte termijn op in Opiness. Ook Tevreden BV en Axivate maken deel uit van dit nieuwe initiatief.
‘Consumenten hechten veel waarde aan reviews, maar bij spontaan ingevulde beoordelingen komen vaak de extremen naar boven; men klimt in de pen als iets heel goed of heel slecht is bevallen. Vaak matcht dit niet met het eigen klantenonderzoek van bedrijven. Ook staan er vaak te weinig reviews of verouderde ervaringen op internet. Die staan een compleet beeld in de weg’, vindt Linda Schulte, mede-oprichter van Opiness. In haar optiek schept de nieuwe startup openheid in de ‘recensiewirwar’ door onafhankelijke klanttevredenheidsonderzoeken te combineren met spontane reviews over bedrijven en dienstverleners.
Schulte had met Preferenso een ‘kleine start’ gemaakt om Nederlandse dienstverleners op klantoordeel met elkaar te vergelijken. Toch hoefde zij niet lang na te denken om zich aan Opiness te verbinden. ‘De bundeling van krachten, visie, netwerk, kennis en geld maakt ons samen sterker en zorgt ervoor dat Opiness echt de grootste reviewwebsite over bedrijven kan worden.’ Eind dit jaar zullen naar verwachting ruim 500.000 reviews op het nieuwe platform staan. Binnen een paar jaar moet die hoeveelheid snel naar ‘een paar miljoen’ groeien.
Transparant
Opiness.nl start met openheid over kinderopvang, apotheken, autobedrijven, energiebedrijven en auto- en zorgverzekeraars. Echter kunnen ook bedrijven buiten deze rubrieken worden bekeken en beoordeeld. De initiatiefnemers van dit platform (Bas Rasker, Govert Janssen, Bruno van de Laar en Linda Schulte) nodigen bedrijven kosteloos uit om het eindoordeel over hun dienstverlening te publiceren, mits deze zijn verkregen via een onafhankelijk bureau en zij garant staan dat alle meningen, goed en slecht, worden gepubliceerd. Circa 95% van de reviews komt momenteel uit onderzoeksresultaten.
Bedrijven die al actief reageren op reviews zijn o.a. Allsecur, Anderzorg , Ditzo, Nederlandse Energie Maatschappij, Nuon, Simyo, Univé en UnitedConsumers.