‘Slechte data mondt uit in slechte klantenservice’
Data is een onmisbaar aspect voor succesvolle omnichannel retailing. Dat vindt Helen Crooks, tot voor kort Group Customer Data Director van de Britse supermarktketen Tesco. In het decembernummer van RetailTrends zegt ze dat slechte data uitmondt in slechte customer service.
Volgens Crooks onderschatten veel bedrijven nog altijd de waarde van data. Een belangrijke verklaring hiervoor is dat ze het lastig vinden om een concrete waarde aan data te koppelen. ‘Retailers weten van al hun mensen en hun vrachtauto’s wat ze kosten, wat ze doen en wat ze opleveren, maar dat weten ze niet van hun data.’ Een groot manco is dat data vaak opgesloten zitten in diverse silo’s. Iedere afdeling in een organisatie beheert volgens de Britse dataspecialist zijn eigen data, zonder zicht te hebben op de waarde die data voor andere afdelingen kan hebben.
Het siloprobleem speelt eveneens bij Tesco. Zo is de retailer niet alleen actief in voedsel en mode, maar levert het ook bancaire diensten en is het eigenaar van film- en tv-aanbieder Blinkbox. ‘Als je meer wilt weten over consumenten, moet je starten met decreatie van verbanden tussen alle datasets’, tipt Crooks.