NIVEL: Huisartsen minder empathisch geworden
Hoewel patiënten een arts willen die luistert, ondersteunt en respect toont, huisartsen geven in de praktijk vooral medische informatie en advies. Dat blijkt uit onderzoek bij het NIVEL waarop Ligaya Butalid laatst promoveerde aan de Universiteit Utrecht.
Aan de hand van ruim achthonderd huisartsconsulten uit de dagelijkse praktijk, voor onder meer hoge bloeddruk, psychosociale problemen of lage rugpijn, analyseerde Butalid hoe de communicatie tussen huisartsen en patiënten door de jaren is veranderd. Het videomateriaal is tussen 1977 en 2008 verzameld door het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL). De actuele studie leert dat huisartsen nog zoeken naar een juiste balans tussen ‘evidence-based werken’ en persoonlijke zorg. Ook zijn patiënten minder mondig dan vaak wordt aangenomen. ‘Patiënten blijven per definitie afhankelijk van de arts. Ze moeten daarom tijdens consulten voldoende ruimte krijgen om hun onzekerheid of angst te uiten. De huisarts moet niet alleen aandacht hebben voor de ziekte, maar vooral ook voor de zieke’, adviseert Butalid.
De invoering van evidence-based richtlijnen heeft er volgens zowel huisartsen als patiënten voor gezorgd dat de communicatiekwaliteit in de spreekkamer verbeterd. Ook zijn huisartsen zich door de jaren heen meer bewust geworden van psychosociale aspecten die mogelijk een rol spelen bij fysieke klachten. Wel zijn artsen minder empathisch geworden en brengen patiënten hun zorgen niet altijd ter sprake.