Vodafone-app houdt klanten spiegel voor
Was de vorige versie van de My Vodafone app nog een website in appvorm, versie twee is gebaseerd op de wensen van de klanten. Meer personalisering is de volgende stap.
‘Het ontwikkelen van een app is altijd een afweging tussen het tonen van informatie en het bewaren van overzicht’, vertelt Jordi Bruin, concept designer bij Triple IT. In de rubriek ‘Beste app’ in de jongste uitgave van Telecommerce Magazine bespreekt hij de nieuwe Vodafone-app. Negentig procent van de gebruikers hiervan benut de betreffende app om snel het beltegoed te checken, terwijl de andere tien procent via deze weg tot in details de telefoonrekening bestudeerd. Gebruikersfeedback is van groot belang bij de ontwikkeling van een app, vertelt Bruin. ‘Zowel via het Vodafone-forum als face-to-face werken we nauw samen met klanten. Samen doorlopen we de customer journey. Hoe reageert de klant op het scherm? Meestal is dat zoals we verwachten, maar als een deel van de klanten iets anders doet en daardoor een vervelende ervaring heeft, kunnen we daar beter nog even naar kijken.’
De telecomprovider wil klanten meer inzicht geven in hun bundelverbruik. Daarom vertaalt de app het bundeltegoed in het verbruik van apps. De klant ziet op de pagina wat hij nog kan doen met bekende apps met zijn actuele tegoed. In de toekomst moet deze berekening nog transparanter worden, zodat gebruikers zelf in staat zijn om in te schatten hoeveel MB ze nog te besteden hebben. ‘Het overzicht wordt steeds meer gepersonaliseerd. Idealiter kunnen gebruikers op den duur zelf instellen in welke apps ze hun verbruik berekend willen zien.’